Gebiedsvisie Mariënrade

Kaart gebiedsvisie Mariënrade.jpgwoensdag 12 juni 2019 19:23

In de laatste raadsvergadering is de gebiedsvisie voor Mariënrade vastgesteld en kunnen de plannen verder worden uitgewerkt . De fractie van de ChristenUnie is blij met dit prachtige plan om het aanzicht van Mariënrade te verbeteren. Er is een mooie combinatie gevonden van wonen, welzijn en zorg voor jong en oud. Het plan is in goed overleg  met buurtbewoners tot stand gekomen en dat is een mooi gegeven. We vinden het een pluspunt dat het dorpshuis straks te bereiken is vanaf de Zuiderzeestraatweg en daarmee voor het oog en gevoel toegankelijker voor iedereen.

Een essentieel punt is de verkeerssituatie in het plan. Er zijn ideeën om een doorgaande weg te maken tussen de Zuiderzeestraatweg en de Waterloopweg. Het is in onze ogen een uitgelezen kans om iets te doen aan de problematiek en onoverzichtelijkheid van de verkeerssituatie bij de Boni en in het geheel in die omgeving (Neder Enckweg, Waterloopweg en Wolthuisweg). We hebben in de commissievergadering aangegeven dat dit voor ons een belangrijke voorwaarde is. Wethouder Bergkamp heeft ons toegezegd dat dit zijn aandacht heeft en er inmiddels een verkeersonderzoek is gestart. We hopen dat deze bruikbare oplossingen geeft om de veiligheid en totale overzichtelijkheid te kunnen verbeteren.

In de plannen wordt ook gesproken over verplaatsing van de muziekkoepel en het monument vanuit het centrum naar Mariënrade. Het is belangrijk voor het sociaal-culturele karakter dat deze een goede plek krijgen in dit gebied. Verder vinden we het heel belangrijk en wenselijk als er op Mariënrade daadwerkelijk woningbouw voor kwetsbare jongeren gerealiseerd kan worden.

Nu de gebiedsvisie is vastgesteld zullen de daadwerkelijke plannen gemaakt worden, waarna het bestemmingsplan daarop moet worden aangepast. Het kan dus enige tijd duren, voordat de plannen daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Er zal nu gekeken worden naar de uitvoerbaarheid en vervolgens concretisering hiervan. We zijn blij met deze ontwikkelingen op Mariënrade en wensen iedereen die de plannen gaat uitvoeren heel erg veel succes!

Eljakim Doorneweerd

Archief > 2019 > juni