ChristenUnie bezoekt woning uit duurzame huizenroute

Duurzame huizenroutezondag 06 november 2022 21:54

In de week van de duurzaamheid bezochten drie fractieleden van de ChristenUnie de woning van de familie van de Worp. De familie van de Worp heeft haar woning als inspiratie voor andere opengesteld als onderdeel van de duurzame huizenroute.  De woning is van het bouwjaar 1975, uit een tijd dus dat er nog weinig aandacht was voor isolatie. In 2020 is in twee maanden tijd de woning volledig aangepakt en heeft er een complete facelift plaatsgevonden.

De isolatie van de vloeren en muren en nieuwe ramen (HR++ glas) zorgt voor een goede isolatiewaarde, waarna door het installeren van een warmtepomp en zonnepanelen het huis geen gebruik meer hoeft te maken van aardgas. Vol enthousiasme vertelde Hein van de Worp over de stappen die zijn genomen en kregen we inzicht in het huidige energieverbruik. Op dit moment wordt er zelfs energie teruggeleverd en draagt de terugleververgoeding bij aan een snellere terugverdientijd. Zo is de investering, vertelde Hein, geen weggegooid geld geweest. Enerzijds doordat er geen energielasten meer zijn, anderzijds door de hogere waarde van de woning op de woningmarkt.

Duurzamehuizenroute BuitenunitDe familie geeft ons mee dat deskundige begeleiding op dit soort projecten belangrijk is. Deze soort investeringsmogelijkheden moeten voor iedereen met een eigen woning beschikbaar zijn. We hebben gesproken over landelijke mogelijkheden die er zijn voor subsidies en leningen. Maar we onderkennen dat de begeleiding van dit soort projecten cruciaal is. Daarom zetten wij ons als ChristenUnie al jaren in voor de beschikbaarheid van energiecoaches en energieadviseurs. Vooral nu deze transitie zo van de grond komt en de landelijke budgetten die voor deze begeleiding beschikbaar zijn bij de gemeente worden neergelegd i.p.v. bij de energieloketten. We zetten in op begeleiding en als dat nodig is vaker en op diverse momenten in het traject. De verduurzaming kan in één keer worden gedaan zoals de familie van de Worp heeft gedaan, maar kan ook stap voor stap. In alle stappen die gezet worden is het belangrijk om begeleiding te ontvangen. Bij de komende begrotingsronde zal de ChristenUnie hiervoor ook een motie indienen, waarbij we de ontvangen rijksmiddelen voor de energietransitie specifiek inzetten voor de begeleiding van onze inwoners in deze verduurzamingsfase.

We zijn aangesteld als rentmeesters van deze aarde. We hebben de taak om goed om te gaan met datgene wat aan ons is toevertrouwd. De ChristenUnie vindt dat wij de verantwoordelijkheid hebben om ook de volgende generaties te laten genieten van de schepping. De stap naar een fossielvrije woonomgeving draagt hier sterk aan bij en daar willen wij ons als ChristenUnie hard voor maken, waarbij wij het belangrijk vinden dat iedereen mee kan doen. Dit geldt niet alleen voor de koopwoningen, ook de woningcorporaties willen we stimuleren om deze verduurzaming door te voeren. Met hen willen we heldere doelen stellen over hoe en wanneer de corporatiewoningen binnen gemeente Oldebroek verder verduurzaamd zullen worden.

Want iedereen verdient een warm en duurzaam (t)huis.

We bedanken de familie van de Worp voor het openstellen van hun woning, het ontvangen van de ChristenUnie, het delen van hun ervaringen en natuurlijk voor de koffie en het goede gesprek!