Jong geleerd is oud gedaan. Scheiden van afval op basisscholen

samen+recht+doen.pngwoensdag 05 april 2023 11:50

De gemeente Oldebroek streeft naar een ‘afvalloze gemeente’

Daarom wil de gemeente dat het ook voor scholen mogelijk wordt om GFTe-afval gescheiden aan te bieden. Hier hebben wij tijdens de commissievergadering R&L op 22 februari over gesproken.

Tot op heden biedt geen enkele school haar GFTe-afval nog gescheiden aan.

De scholen zouden dat nu nog zelf moeten organiseren, maar die kosten zijn te hoog, dat is de belemmering. Gemeente Oldebroek wil mogelijk maken dat scholen een eigen  GFTe-container krijgen en zo hun afval ééns per twee weken aan kunnen bieden. Deze containers worden geleegd door een commerciële partij, de kosten (plm €1025,00 op jaarbasis) zijn dan voor de gemeente. Daarvoor is nodig  dat de raad besluit dat het gescheiden afval aanbieden door scholen het algemeen belang dient.

In ruil daarvoor vraagt de gemeente de scholen om een les over afvalscheiding, recycling en duurzaamheid aan te bieden. ChristenUnie verwacht dat kinderen hun geleerde lessen meenemen naar huis en dat dit doorwerkt in hele gezinnen. Jong geleerd is immers oud gedaan. We hopen dat alle scholen in de gemeente aan zullen sluiten om zo met elkaar onze kinderen te leren om bewust om te gaan met de aarde waarop wij allen leven. Het scheiden van afval is daar een belangrijk onderdeel van.

Wij wensen de scholen veel plezier met het scheiden van afval én de lessen die daarbij horen!

ChristenUnie ziet het algemeen belang en heeft uiteraard ingestemd.

Fractie ChristenUnie Oldebroek