Start van de formatie gemeente Oldebroek

success-2081167.jpgdonderdag 28 april 2022 21:46

Maandag jl. is in een raadsbijeenkomst het verslag van de informateur Reinier Mulder besproken. De ChristenUnie is blij met het voorliggende advies van de informateur, het is wat ons betreft een goed leesbaar en helder stuk geworden, wat de huidige politieke verhoudingen na de recent gehouden verkiezingen goed weergeeft.

We hebben onze dank uitgesproken aan de informateur Reinier Mulder voor het opstellen van het advies en uiteraard ook dank aan onze griffier Hans Tabak die hem hierbij geassisteerd heeft.

Liesbeth Vos en Popke Graansma (afvaardiging ChristenUnie) kijken terug op prettige gesprekken waarin we ruim de gelegenheid hebben gekregen om aan te geven hoe onze fractie het verloop van deze verkiezingen heeft ervaren, wat de uitslag daarvan ons zegt, wat wij aan mogelijkheden zien voor de komende periode en wat daarbij voor ons de belangrijke thema’s zijn.

Onze fractie kan instemmen met het gerapporteerde van de informateur als het gaat om de analyse van de verkiezingsuitslag. Ook geeft het verslag van de gesprekken met de fracties over “wie met wie” en de “thema’s” voor ons, een duidelijke onderbouwing waarom hij tot het advies gekomen is om tot een voortzetting van de huidige coalitie te komen.

Dank ook voor de onderbouwing van dat advies en de uitwerking daarvan in een viertal punten. Werken aan een voortzetting van de huidige coalitie geeft ons het vertrouwen dat we de onderwerpen die de komende jaren op ons afkomen met elkaar goed kunnen aanpakken. Daarbij zijn de verhoudingen in de raad wel veranderd. Daarom vraagt het samenspel van de raad met elkaar extra veel inzet van ons allemaal, voor zowel coalitie als oppositie. We zijn dan ook blij met de aandachtspunten die de informateur meegeeft als het gaat om de verhoudingen in de raad en in het (nog te vormen) college.

ChristenUnie en SGP hebben maandag tijdens deze bijeenkomst aangegeven dat zij het voorstel kunnen volgen en in de formatie in de voorgestelde zetting van ABO, SGP en ChristenUnie willen starten. De ABO had eerst nog behoefte aan een extra gesprek alvorens tot een besluit te komen. Dat gesprek is er geweest tussen de ABO en de informateur, waarna de gezamenlijke fracties van de ChristenUnie, de ABO en de SGP uitgesproken hebben dat zij de formatiegesprekken gaan starten. Zij hebben dhr. Reinier Mulder gevraagd om als formateur op te treden in dit proces en zijn er blij mee dat hij daarin heeft bewilligd. We zien het formatieproces met vertrouwen tegemoet!

Fractie ChristenUnie Oldebroek