Bezoek aan Opvang vluchtelingen Oekraïne

Flag_of_Ukraine.gifmaandag 30 januari 2023 22:10

Sinds eind maart 2022 worden in het Buitencentrum op ’t Loo vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. Om een beeld te krijgen hoe de opvang daar plaatsvindt hebben een aantal raads(commissie)leden op donderdag 26 januari 2023 een bezoek gebracht aan het Buitencentrum.

Op dit moment worden er ongeveer100 personen opvangen. Mannen, vrouwen en kinderen. We werden hartelijk ontvangen met een heerlijke Oekraïense honingkoek en koffie of thee.

Op 23 maart 2022 kwamen de eerste vluchtelingen aan. 37 Van hen verblijven er inmiddels 10 maanden. Al die tijd zijn er 3 medewerkers van de gemeente, samen met medewerkers van het Buitencentrum Oldebroek en beveiligers, dagelijks in touw om de Oekraïners te ondersteunen. Tijdens het bezoek hebben we een presentatie gehad waarin veel werd verteld over het opzetten, het reilen en zeilen in het Buitencentrum Oldebroek met zijn bewoners en de praktische zaken waar men tegenaan loopt. Daarnaast mochten we een kijkje nemen bij een gezin dat met zijn 3-en in één van de kamers woont. De kamers zijn zo groot als een gemiddelde badkamer. Het heeft een diepe indruk gemaakt hoe deze mensen al die maanden in zo’n kleine ruimte leven zonder echt uitzicht te hebben in hoelang dat nog gaat duren en hoe hun toekomst eruitziet.

Een aantal bewoners hebben we kunnen spreken en hun verhaal kunnen horen. Hoe uiteenlopend ook, in het Buitencentrum Oldebroek verblijven ze met elkaar en wordt het kunnen zijn onder landgenoten als waardevol ervaren. 80 % van hen werkt en de kinderen gaan naar een basisschool, internationale schakelklas (ISK) in Oldebroek of naar het speciaal onderwijs in Zwolle. Een groot aantal jongeren volgt ook nog digitaal les in Oekraïne. Ondanks alles toch verbonden met elkaar.

Fractie ChristenUnie Oldebroek