COA wil asielzoekerscentrum openen in Oldebroek

samen+recht+doen.pngwoensdag 05 juli 2023 09:00

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad vergaderd over de brief die het Centraal Orgaan opvang Asielzoeker (COA) aan de gemeente Oldebroek heeft gestuurd. Het COA wil een asielzoekerscentrum (AZC) openen aan de Bovendwarsweg, een locatie die door de eigenaar als potentiële AZC locatie aangeboden is bij het COA. Met de brief verzoekt het COA om in kaart te brengen wat er nodig is om een tijdelijke omgevingsvergunning en gebruiksvergunning af te geven om zo op de locatie Bovendwarsweg een AZC in gebruik te nemen.

De ChristenUnie fractie is niet verbaasd dat de vraag naar het openen van het asielzoekerscentrum in Oldebroek is gekomen. Iedereen die het nieuws volgt weet dat er op allerlei plekken in deze wereld mensen het slachtoffer zijn van (klimaat) rampen, oorlogen en andere conflicten. Mensen die op de vlucht zijn naar een veilig heenkomen, mensen die zich ook aan onze grenzen melden. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan opvangplekken, waardoor menswaardige opvang van deze asielzoekers steeds moeilijker gaat worden. Eén van de oplossingen om op korte termijn de druk te verlagen, is het openen van nieuwe AZC’s locaties (niet zijnde crisesnoodopvanglocaties).

Afgelopen week verscheen er ook een rapport van de nationale ombudsman en de kinderombudsman met de titel: “De crisis voorbij”. Daarin wordt geconcludeerd dat t.g.v. de volle opvanglocaties nu veelvuldig gebruikt gemaakt wordt van noodopvanglocaties, locaties die lagere kwaliteitseisen hebben dan de reguliere opvang. Opvang onder de maat waar mensen maandenlang moeten verblijven.  Een citaat van de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen bij het verschenen rapport: "We moeten af van het woord crisis. Dit is een nieuwe werkelijkheid. In tijdelijke situaties kun je soms schuiven met wat je acceptabel vindt. Maar we zijn de crisis voorbij en dit is onacceptabel. Er zijn per direct aanpassingen en structurele oplossingen nodig."

Met deze nieuwe werkelijkheid in gedachten heeft onze fractie afgelopen donderdag in de raadsvergadering gereageerd op de brief van het COA. De ChristenUnie fractie kan zich vinden in de richting van het college om zich constructief op te stellen n.a.v. de plannen van het COA en met de raad het gesprek aan te gaan om zo te horen wat die belangrijk vindt, mocht het tot realisatie komen. Zeker omdat, zoals in de brief aan de omwonenden alsook in het persbericht wordt aangegeven dat het verzoek niet als een vrijblijvend verzoek moet worden gezien. De kans is groot dat als het niet vrijwillig gaat gebeuren, het AZC er gedwongen gaat komen. Of dat de benodigde vergunningen worden aangevraagd, maar dat op basis van de gestelde eisen de vergunning niet geweigerd kan worden.

Maar dat wil niet zeggen dat we niet de nodige zorgen hebben over het verzoek, zorgen die ook door omwonenden en inwoners d.m.v. brieven naar de raad zijn gestuurd. Een drukbezochte raadsvergadering heeft hetzelfde beeld laten zien. Insprekers hebben hun zorgen kenbaar gemaakt tijdens de vergadering. Zowel voorstanders als tegenstanders hebben die hun zorgen uitgesproken. Over de locatie, de grootte daarvan, samenstelling van de groep, het aantal asielzoekers dat er gehuisvest moet worden, wat de gevolgen voor de veiligheid en nog veel meer punten.

Ook de ChristenUnie heeft veel vragen gesteld en aandachtspunten meegegeven aan het college om die af te wegen bij het opstellen van een aantal scenario’s over hoe het college kan reageren op het gedane verzoek. Want dat is waar deze ingelaste gemeentevergadering voor bedoeld was, meedenken en zaken meegeven aan het college waarvan wij vinden dat zij die moeten afwegen en een plaats moeten geven in de reactie op het verzoek. Het college heeft aangegeven de vragen mee te nemen. Dat zijn de vragen vanuit de fracties, maar ook de vragen die zijn gesteld door de insprekers of de brieven die zijn ontvangen.

Waar het wat onze fractie betreft afgelopen donderdag niet over ging is het noemen van concrete aantallen van op te vangen asielzoekers. Hiervoor is eerst meer informatie nodig. Het kan een goede keuze ook zijn om voor iets groters te gaan in plaats van kleinschalig als dat betekent dat de zorg, scholing etc. door de COA zelf op de locatie van het AZC  wordt geregeld, waar de druk op onze voorzieningen minder groot is. Want huisartsenposten, andere zorg en scholen kennen al een hoge belasting. Ook de opvang van zo’n 240 Oekraïners drukt op de ambtelijke organisatie van het gemeentehuis. Maar ook de inzet van onze inwoners, zoals de vrijwilligers, voor deze mensen die op de vlucht zijn, is al erg hoog.

De kern van de vraag van het college was voor ons de volgende: “Wat is er nodig voor zowel asielzoekers als omwonenden en andere betrokkenen om tot een goed geregelde opvang te komen. Een opvang die onze draagkracht niet te boven gaat. Dat vraagt andere en diepere afwegingen dat simpelweg het afdwingen van een concreet aantal zoals het CVO en de ABO  beoogden bij het indienen van een motie d.m.v. een motie met het verzoek: “Geen medewerking verlenen aan het gedane verzoek van het COA, als dit inderdaad de opvang van minimaal 300 asielzoekers behelst.” Betekent het dan dat er bij 299 geen probleem is? Besluitvorming over de vraag wel of niet opvang mogelijke maken voor asielzoekers kun je niet reduceren tot een getal. Het is aan het college om in gesprekken met het COA de juiste en passende schaalgrootte te vinden voor deze locatie en invulling te geven aan de zorgen die zijn geuit. Daarom zijn wij als ChristenUnie van mening dat het verstandiger is om in gesprek te blijven met het COA dan nu NEE te zeggen tegen een AZC en onze rol als gesprekspartner te verliezen.

Maar hoe staat de ChristenUnie fractie hier nu zelf in? Wij kijken uit naar de tijd dat er geen nieuwe AZC geopend hoeven worden, dat zou immers betekenen dat de wereld om ons heen een stukje veiliger is geworden en er minder mensen op de vlucht zijn. Maar als christenen weten we ook dat we in een gebroken wereld leven en dat er nu veel asielzoekers in Nederland aankomen. Dat is de realiteit waar we nu mee te maken hebben. Dit vraagt om barmhartige houding en niet alleen uitspreken dat fatsoenlijke opvang nodig is, maar er daadwerkelijk iets aan gaan doen dat er menswaardige en goed geregelde opvang komt, ook als dat zou betekenen dat deze in Oldebroek komt. Hiermee geven we ook invulling aan ons verkiezingsthema: SAMEN RECHT DOEN

De titel van het beginselprogramma van de ChristenUnie verwoordt het kort en bondig: “Vrede zoeken en recht doen”. Onder de kernwaarde “Deel de vrijheid” staat het volgende: “Ons land is een welvarend land en we mogen van onze rijkdom delen. Naar kracht draagt ons land bij aan verlichting van tekort en lijden in de wereld. Naar kracht dragen we bij aan de opvang van vluchtelingen, in de eigen regio of in ons land”.

We willen geen barrières opwerpen die opvang in onze gemeente onmogelijk maken, maar juist zien wat we kunnen bijdragen om het schrijnende tekort aan goede opvangplekken te verminderen. Doorschuiven van de vraag betekent dat je andere gemeenten ermee belast. Dat is zeker niet in de geest van de Speidingswet die eraan zit te komen. We kunnen het tekort aan goede opvangplekken alleen oplossen als we gezamenlijk onze schouder eronder zetten.

En jazeker, daarbij moet absoluut rekening worden houden met draagvlak en draagkracht. Bij de vervolgstappen van het college hoort ook een participatie- en communicatietraject met omwonenden, verenigingen, het PIO (platform informele ondersteuning) kerken ondernemers etc. Daar moeten al die vragen en opmerkingen die door onze fractie zijn meegegeven in de raadsvergadering een plek krijgen. Daarbij moet het volgende goed in de gaten gehouden worden “De barmhartigheid van een gemeenschap moet niet veranderen in gevoelens van onveiligheid”.

We wensen het college veel wijsheid en Gods zegen toe bij de gesprekken die zij gaan voeren en het uitwerken van de verschillende concepten. Wij zien die met veel belangstelling tegemoet om daar in september verder met elkaar over door te praten.

Fractie ChristenUnie Oldebroek