ChristenUnie gesteund in water-fietsroute

donderdag 16 april 2009 13:35

Het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie “Beleef het water op een gezonde manier” is door een meerderheid van de gemeenteraad overgenomen. In de raadsvergadering van dinsdagavond 14 april is het Waterplan “Water waarderen” gesteund door de gehele gemeenteraad. Het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie door het college gekoppeld aan het Waterplan heeft de instemming gekregen van de collegepartijen. Naast de ChristenUnie zijn dat de PvdA en het CDA.

De overname van het voorstel betekent dat er binnen de gemeente Oldebroek een nieuwe fietsroute ontwikkeld gaat worden. De route zal zoveel mogelijk waterrijke plaatsen in onze gemeente aandoen. Het college ziet in de aangedragen ideeën van de ChristenUnie - fractie voldoende mogelijkheden om het daadwerkelijk tot een maatregel om te zetten.

Bij het onderzoek naar de verschillende mogelijkheden zal geprobeerd worden om watergerelateerde cultuurhistorische plekken en de hotspots met elkaar te verbinden.

In het voorstel heeft de ChristenUnie gepleit voor een route die compleet over het grondgebied van Oldebroek gaat. Dit biedt een uitgelezen gelegenheid om de unieke plaatsen van onze mooie gemeente te beleven. Vanzelfsprekend is een goede bewegwijzering van belang. Daarnaast is het bijzonder gewenst om de route onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Via reclamefolders, routeboekjes en de website kunnen we de aandacht trekken van vele recreanten.

In de raadsvergadering vraagt de woordvoerder van de fractie nog aandacht voor de zomer- en wintervariant. De zomervariant gaat natuurlijk door de polder, langs de landgoederen en langs het Drontermeer. De wintervariant voert langs de vier ijsbanen die onze gemeente rijk is. In ons land is, voor zover bekend, maar één fietsroute met een dergelijke variant. Het zou de route nog meer uniek maken, wanneer beide varianten tot de mogelijkheden behoren. Natuurlijk mag het boerderijmuseum niet ontbreken in beide routes. Dit museum is bij uitstek de plaats waar een tentoonstelling over watergebruik, zwemmen en schaatsen vroeger en nu gehouden kan worden.

Het is de verwachting dat in het voorjaar van 2010 de fietsroute feestelijk geopend kan worden. De gemeenteraad zal uitgenodigd worden om de waterplekken in onze gemeente te beleven. De fractie van de ChristenUnie zal tijdens deze tocht graag in de kop van het peloton meetrappen.

Gijs van den Brink

Reacties op 'ChristenUnie gesteund in water-fietsroute'