Een robuust bestuur (column)

Column2dinsdag 24 maart 2015 08:48

Als er een woord is dat de laatste maanden en nog wel langer veel is gebruikt, dan is dat het woord samenwerken of samenwerking wel. Iets wat in de praktijk nogal weerbarstig kan zijn. Dat zie je op alle plekken. Samenwerken is een leerproces wat nooit ophoudt. Op scholen wordt er aan begonnen, in het dagelijks werk worden jaarlijks vele cursussen hierover gevolgd.

Laten we eens kijken wat dit woord betekent. Het groot Nederlands woordenboek geeft als betekenis voor samenwerken: “in onderling overleg werken”.  Een mooie betekenis. “In onderling overleg” impliceert dat er tussen samenwerkingspartners contact is. Dat er sprake is van een verbinding tussen die partners.  Partijen die samenwerken willen elkaars belangen voor ogen houden. Alleen opkomen voor eigen belang in een samenwerking is het begin van het einde van een samenwerking. Zo is het ook in gemeenteland. Je zoekt elkaar op om de burger van de gemeente te dienen. Het kan daarbij voorkomen dat wisselingen van samenwerkingspartner aan de orde is. Dat kan komen doordat een gemeentebestuur andere afwegingen maakt, of tijd nodig heeft om tot een vernieuwde afweging te komen. Het is dan ook goed dat samenwerkingspartners elkaar daar over informeren, zodat de andere partner(s) ook tijdig andere verbanden kunnen verkennen.

Waarom zouden we moeten samenwerken? Ook hiervoor vinden we in de betekenis een begin van een antwoord. Als in onderling overleg wordt gewerkt kan er een beter product ontstaan. Een bekend gezegde luidt immers: “twee weten meer dan één”. Wij vinden het belangrijk dat binnen de Gemeente Oldebroek flink en daadkrachtig wordt bestuurd. Daarvoor is brede kennis en ervaring nodig. Denken dat je wel alleen kunt en de wijsheid in pacht hebt is als hoogmoed die voor de val komt. Door het uitwisselen van methoden en ervaringen, het gebruik maken van elkaars expertise willen we de regio versterken en ondersteunen, alsook versterkt en ondersteunt worden. Dat betekent dat je bereid moet zijn kennis te delen en je eigen tekortkomingen onder ogen te zien.

Wij zijn van mening dat een krachtdadig (robuust) bestuur begint met samenwerken.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

De fractie van de ChristenUnie bestaande uit vlnr. Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Popke Graansma, Hans het Lam, Berend Jan Spijkerboer en Wim Boer met 2e van rechts wethouder Liesbeth Vos- van de Weg

Reacties op 'Een robuust bestuur (column)'