Ruime meerderheid voor windmolens Hattemerbroek

windmolens Van Wervenvrijdag 29 mei 2015 16:21

In de raadsvergadering van donderdag 28 mei in Oldebroek is met een ruime meerderheid van 13 voor en 5 tegen het besluit genomen om de bestemmingsplan procedure op te starten wat de plaatsing van 4 windmolens langs de N50 bij Hattemerbroek mogelijk moet maken.

Al jaren wordt er in de politiek van Oldebroek gesproken over de wens van initiatiefnemer Van Werven om 4 windmolens te plaatsen langs de N 50 bij Hattemerbroek. In 2007 is het eerste plan unaniem daar de raad van Oldebroek aangenomen. De RvS heeft dit plan in 2009 vernietigd waarop er een nieuw verzoek is ingediend door van Werven. In 2011 is deze procedure weer opgestart en zijn er veel gesprekken en vergaderingen aan gewijd.

Het standpunt van de ChristenUnie is daarin steeds heel duidelijk geweest. Wij zijn voor opwekking van duurzame energie en vinden dat er alles aan gedaan moet worden om de doelstelling van 14% in 2020 gehaald moet worden. We willen een zorgvuldige procedure en heel zorgvuldig kijken naar mogelijke risico’s voor de volksgezondheid en de natuur. Als onderzoeken aantonen dat de windmolens geen onevenredige schade aan mens en natuur teweeg brengen kiezen wij voor de windmolens in Hattemerbroek.

Dit milieu onderzoek Milieueffectrapportage (MER) is gedaan en wat betreft de effecten op gebied van milieu, natuur en mens scoren de meeste thema’s neutraal of licht negatief. In vergelijking met andere beoogde locaties in Gelderland komt Hattemerbroek er goed uit. Wat wel negatief scoort is de aantasting van het landschap, voor ons ook een belangrijk punt waar we niet lichtzinnig overheen stappen. Het is de afweging tussen blijvende milieuschade door als maar door te gaan met meer uitstoot van CO2 of een tijdelijke aantasting van het landschap. Want er is een afspraak met de initiatiefnemer gemaakt dat de molens er voor maximaal 25 jaar zullen staan.

Vanuit de omgeving van Hattemerbroek, Hattem en Zalk is er veel weerstand. Dit is een gegeven wat bij vrijwel elke locatie waar windmolens gepland zijn ontstaat. De discussie in de raad spitste zich hier dan ook op toe. Mag je als volksvertegenwoordigers besluiten om hier voor te stemmen terwijl omwonenden tegen zijn? Dit is een probleem wat zich in vrijwel heel Nederland voor doet. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de Nederlanders voorstander is van windenergie, als het maar niet in mijn achtertuin (NIMBY) komt. Dat zien we ook in de raad van Oldebroek alle partijen geven aan voorstander te zijn van windenergie maar durf je dan ook te kiezen dat ze in je eigen gemeente komen? ABO zegt zet ze maar op zee, VVD zegt zet ze maar in Flevoland. CDA, SGP, PvdA en ChristenUnie gaven aan dat de uitkomsten van het MER duidelijk zijn en blijven staan voor de uitgangspunten van hun partij en stemden dus voor. Het voorstel werd aangenomen met 13 voor en 5 tegen.

Voor de fractie van de ChristenUnie was het een weloverwogen keuze. We kiezen als ChristenUnie duidelijk voor duurzame energie zoals zonne-energie, windenergie en biomassa. Voor ons zijn kerncentrales en kolencentrales onbespreekbaar. We vinden dat we een Bijbelse opdracht hebben in het beheren van de door God geschapen aarde we noemen dat ook wel Rentmeesterschap (De schepping beheren en zorgdragen voor de generaties na ons). We leven in een wereld met een enorm hoog consumptiepatroon, daar doen we allemaal aan mee en dat kost enorm veel energie.  Als we zo doorgaan gaat het niet goed met onze aarde. Energie besparing is de beste oplossing maar daar redden we het niet mee. Om de inspanningsverplichting van 2020 te halen, 14% van alle opgewekte energie te laten bestaan uit duurzame energie zijn alle plannen van en zonne- en windenergie hard nodig. Als elke gemeente wegloopt voor haar verantwoordelijkheid komt er nergens wat van de grond, met alle gevolgen van dien en die verantwoordelijkheid willen wij niet dragen.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Ruime meerderheid voor windmolens Hattemerbroek'