CU: subsidie LOCO eindelijk rond

dinsdag 04 oktober 2011 09:13

In de gemeenteraad van Oldebroek wordt al vele jaren gesproken over de subsidie voor de LOCO. In dat lange traject is nu een besluit genomen. Met ingang van dit jaar ontvangt de LOCO de subsidie waar het recht op heeft. Daartegenover staat dat zij verantwoording af zal leggen over de middelen die zijn ingezet. Vanaf 2012 gaat dat zelfs vooraf (begroting) en achteraf (jaarrekening) gebeuren. Wanneer blijkt dat LOCO onterecht een bijdrage heeft ontvangen, zal er een terugbetaling moeten plaatsvinden.

De fractie van de ChristenUnie maakt zich al lange tijd sterk voor het toekennen van deze subsidie. Dat is versterkt toen de mediawet in 2008 van kracht werd. Deze wet regelde dat een rijksbijdrage bestemd voor de lokale omroept direct overgemaakt kon worden naar de lokale omroep. Voor de LOCO geldt namelijk een landelijke norm, gekoppeld aan wetgeving, die tot betaling verplicht. Voor ons is dit de belangrijkste reden om ons sterk te maken voor het verstrekken van deze middelen aan LOCO.

In de praktijk moet de toekenning van de middelen op een juiste wijze worden toegepast. Dat kan alleen door de omroep te brengen onder de werking van de subsidieregeling. Daarbij blijft de positie van LOCO principieel anders dan andere organisaties die van de ASV (Algemene Subsidie Verordening) gebruik maken.

Tijdens de raadsvergadering hebben CDA en ABO naast de ChristenUnie het voorstel van het college ondersteund. De SGP heeft geprobeerd de subsidie met een jaar of langer uit te stellen. Naast dat zij ontevreden waren over de toelichting en motivering van het college gebruikte men ook stevige woorden in de richting van het college. Wij verschillen hier van opvatting met de SGP. Het college heeft de opdracht verwoord door een meerderheid van de raad tot een goed einde gebracht.

De beraadslagingen over de subsidie aan LOCO kunnen beëindigd worden. We wensen de medewerkers en vrijwilligers van de lokale omroep inspiratie en enthousiasme bij het bereiken van zoveel mogelijk inwoners van onze gemeente. De subsidie wordt toegekend met een knipoog naar de toekomst, zetten we een streep onder het verleden. De ChristenUnie fractie is er blij mee!

Gijs van den Brink

Reacties op 'CU: subsidie LOCO eindelijk rond'