Informatiebijeenkomst huisvesting van Polen goede schakel

woensdag 19 oktober 2011 23:00

Gisteravond vond de bijeenkomst plaats waarin vooral de bewoners hun mening konden geven over de plannen van een ontwikkelaar om in de Willem de Zwijgerkazerne Polen te huisvesten. De zeer grote opkomst liet zien hoe sterk dit onderwerp leeft. Als je je realiseert hoe gevoelig het onderwerp is mag best geconstateerd worden dat het een goede avond was. Veel informatie en uitleg, veel vragen, vele antwoorden. Er kwamen ook nieuwe elementen naar voren. Dat maakt duidelijk dat de kaarten voor ons nog niet zijn geschud.

De nuchterheid gebiedt te zeggen dat al lang bekend was dat de meerderheid van de bewoners in de omgeving van het complex tegen de huisvesting van buitenlandse werknemers zijn op die plek. Dat werd ook ondersteund door polls met een hoge score ‘tegen’. Dat betekent meteen dat een eventueel referendum- waarom enkelen in de zaal vroegen – naar onze mening geen nut  heeft, omdat dat geen nieuws zal opleveren. Wel blijft belangrijk om de echte argumenten te scheiden van de emotionele; hoeveel begrip en respect er ook moet zijn voor de emotie die er bij sommige burgers leeft, er moet wel worden ontrafeld op welke feiten die emotie is gebaseerd. Anders gezegd: niemand is gediend met angstverwekkende scenario’s die op een mogelijk verkeerde voorstelling van zaken berust. Als gemeenteraad zullen we een afweging moeten maken op basis van feiten.

De avond was wat ons betreft vooral bedoeld om argumenten te horen. Het is de verdienste van het buurtcomité dat dit een uitvoerig overzicht heeft gemaakt van de argumenten die de buurt bezighouden. Daar kun je wat mee. Maar evengoed was het van belang te horen wat de ontwikkelaar nou precies wil, welke ervaringen hij ermee heeft. Ook hoe de overdracht van het complex van gemeente naar Delta wonen, en van de laatste naar de gebroeders Terwel is verlopen. Daar zaten wat verrassingen bij. Zo was het niet bekend dat bij verkoop van het complex door Delta Wonen de gemeente het eerste recht van koop had. Waarom dat niet bekend was wordt uitgezocht. Feit is dat dit natuurlijk andere perspectieven brengt. We zijn ook op dit punt benieuwd naar de vervolgreactie van het college.

Kortom: het gaat om verschillende afwegingen:

• juridische en economische: wie is eigenaar, welke rechten gelden er bij verkoop e.d.
  • planologische: welke bestemming rust er op, welke wijziging daarvan is eventueel nodig, en willen we dat? Onder welke condities? Of niet maar wat dan wel?
  • openbare orde en veiligheid: brengt het huisvesten van een grote groep werknemers uit een andere cultuur die de taal niet spreken op die plek geen onbalans? Biedt het beheersconcept voldoende waarborgen tegen onverhoopte misstanden?
  • sociale aspecten: is er verantwoorde opvang mogelijk in termen van sociale wetgeving, gezondheidszorg etc.?
  • financiële aspecten: welke risico’s lopen we als gemeente?

Al deze aspecten – en dan nog wat gedetailleerder dan we hier aangeven – zullen ongetwijfeld door het college worden meegewogen in een voorstel aan de raad. De weging van al deze factoren moet tot een eindoordeel leiden. Tegen die tijd zal de samenleving ook van onze fractie horen hoe we over dit plan oordelen.

Fractie ChristenUnie

Reacties op 'Informatiebijeenkomst huisvesting van Polen goede schakel'