Beweging in hoofdpijndossier: ontwikkeling locatie Van Pallandt

vrijdag 07 oktober 2011 11:29

Goed nieuws: eindelijk komt er beweging in wat in de wandelgangen bekend staat als ‘het pand van Koops’. Daarmee komt het eind in zicht van de lelijke aanblik die je aantreft als je vanaf de A28 Wezep binnen rijdt. Vandaag tekenden burgemeester Adriaan Hoogendoorn en directeur Hans Smits van projectontwikkelaar Koopmans projecten een overeenkomst. Daarin is vastgelegd dat de bedoelde locatie wordt ‘herontwikkeld’. Dat is een plan met 15 woningen, aan de Zuiderzeestraatweg; 4 twee-onder-één-kap en 2 vrijstaande woningen. Op het achterliggende terrein zijn ook 4 twee-onder-één-kap woningen gepland en 5 zeer ruime bouwkavels voor vrijstaande woningen.

Als raadslid erger je je wel eens aan zaken die maar niet opschieten. Verloederde locaties die schreeuwen om aanpak. Meestal loopt het ook wel, maar omdat er zoveel verschillende partijen bij betrokken zijn gaat dat vaak stroperig. Daarom is het heel goed nieuws dat  er nu een plan is.

Wie het plaatje bekijkt (zie inzet) kan zelf constateren hoe fraai dit plan is ingebed in de omgeving. Het is een heel mooi plekje in Wezep, en er is goede hoop dat dat ondanks de moeilijke tijd kopers trekt.
Wethouder Nicolet Hoorn gaf aan dat er behoorlijk is en wordt voorzien in starterswoningen, en dat het goed is dat er nu ook in dit segment wat gebeurt. De ontwikkelaar vertelde me dat het plan veel ruimte geeft aan kopers om zelf te bepalen wat ze willen bouwen, in tegenstelling tot plannen waarbij je slechts kunt kopen wat een ander al voor je heeft bedacht. De oppervlakte van de twee-onder-één-kap woningen is gemiddeld zo’n 400 m2, die van de vrijstaande varieert van 800 tot 1600 m2. De m2-prijs is nog niet bekend, ze wordt beïnvloed door eventuele sloopkosten en overdrachtsbelasting.

Er wordt nu eerst een bestemmingsplanprocedure gestart.  Als raad hebben we dan noch te beoordelen of dit plan strookt met de uitgangspunten die we hebben afgesproken en of er geen belangen van derden (omwonenden) worden geschaad. De wethouder gaf aan dat er eind oktober een informatieavond komt. Als deze procedure goed verloopt en de verkoop van de kavels ook, dan komt de fase van sloop en bouw in 2012 in zicht. Een goed perspectief!

Ton van Leijen

Reacties op 'Beweging in hoofdpijndossier: ontwikkeling locatie Van Pallandt'