ChristenUnie vraagt College opnieuw steun voor VSCO

vrijdag 13 oktober 2006 13:13

Wezep, 4 oktober 2006

ChristenUnie vraagt College opnieuw steun voor VSCO

Wezep – Bij de voetbalvereniging VSCO is het water tot aan de lippen gestegen. Om de nood aan extra speelveld op te lossen is de vereniging bereid voor eigen rekening grond aan te kopen. Daarvoor is echter een bestemmingsplanwijziging nodig die het college tot nu toe niet heeft willen toezeggen. De ChristenUnie stelde hierover in februari van dit jaar vragen. Er is ruim een half jaar verstreken, maar sindsdien nog geen oplossing geboden voor het knellende probleem. De fractie richt zich daarom opnieuw tot het college met een aantal klemmende vragen.

Het gaat om een perceel grond naast het Sportpark “De Heughte”, dat VSCO’61 als extra speelveld wil gaan gebruiken. VSCO vroeg in juli per brief aan het college om medewerking te verlenen aan een wijziging van de bestemming van agrarisch naar sport. Het VSCO-bestuur wil namelijk zekerheid van de gemeente Oldebroek over deze medewerking voordat het overgaat tot de aankoop ervan.  De wens om een extra veld leeft al geruime tijd bij VSCO en inmiddels is de situatie alleen maar verslechterd. De huidige velden moeten noodgedwongen te intensief worden bespeeld worden en vaak is er doordeweeks geen veld beschikbaar om te trainen.

De ChristenUnie Oldebroek vindt het jammer dat alles zo lang moet duren. Want de problematiek van de bestemmingsplanwijziging kan in dit bijzondere geval eenvoudig ontkoppeld worden van de bredere discussie eind 2006 in het kader van Beheerplannen voor alle sportaccommodaties. (Deze plannen gaan namelijk niet over planologie maar over financieel beheer van accommodaties die door de gemeente zijn aangelegd). Bovendien kost het de gemeente geen geld, omdat VSCO zelf de aankoop en het beheer betaalt.

De fractie vraagt of het college ook niet van mening is dat sportverenigingen in het algemeen, en wat Oosterwolde betreft in het bijzonder VSCO, van vitaal belang zijn voor de samenleving en ook een onmisbare bijdrage leveren bij het gemeentelijke jeugd- en seniorenbeleid. In de situatie van VSCO kost het de gemeente geen geld, omdat VSCO bereid is zowel de kosten van aankoop als het beheer voor zijn rekening te nemen. Deelt u onze mening? En zo nee, wilt u dat dan toelichten? En mocht het college de bedoelde bestemmingsplanwijziging niet willen realiseren wat zijn dan uw argumenten daarvoor? Zo vraagt de fractie.  De ChristenUnie dringt er bij het college op aan om de vaart erin te houden.

______

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk van Bergeijk, fractiesecretaris (038-376026, e-mail hwvanbergeijk@yahoo.com), of Ton van Leijen, fractievoorzitter (038-3764447, e-mail avanleijen@zonnet.nl)

Reacties op 'ChristenUnie vraagt College opnieuw steun voor VSCO'