You’ll never walk alone

corona-4912807_1920.jpgzaterdag 21 maart 2020 23:26

Vrijdag 20 maart klonk om 08.45 uur uit de speakers bij meer dan 180 zenders in meer dan 30 landen de klassieker You'll Never Walk Alone van Gerry & The Pacemakers.

Afgelopen voorjaarsvakantie was ik met mijn gezin in Liverpool. We bezochten daar allerlei culturele dingen, maar het hoogtepunt was toch wel dat ik op maandagavond 24 februari met mijn zoon naar de voetbalwedstrijd Liverpool – West Ham United ging. Aan het begin van de wedstrijd zingen de supporters uit volle borst traditiegetrouw het lied ‘You'll Never Walk Alone’. Geweldig om dit van zo dichtbij mee te maken!

De woorden zijn inspirerend: ‘When you walk through a storm, hold your head up high and don't be afraid of the dark’. En niet te vergeten de woorden van het refrein: ‘Walk on, walk on, with hope in your heart and you'll never walk alone; you'll never walk alone’.

Momenteel leven wij ook in een storm. De ‘Corona-virus-storm’. In de Bijbel, in Marcus 4: 35 – 41 wordt op een inspirerende manier over een storm geschreven. Er staat dat het avond is en dat Jezus tegen zijn discipelen zegt: “Laten we het meer oversteken.” Dat doen ze. Ze stappen in de boot en varen richting de overkant van het meer. Jezus gaat slapen op het achterdek. Na verloop van tijd steekt er een hevige storm op, de golven beuken tegen de boot en de boot komt vol met water te staan. De discipelen worden bang en raken in paniek, terwijl het totaal geen ‘watjes’ zijn. Velen van hen zijn namelijk opgegroeid bij het meer van Galilea. Hun vaders waren visser en velen van hen waren zelf visser. Ze waren bekend met het feit dat het gigantisch kon spoken op het meer. Volledig in paniek maakten ze Jezus wakker.

Lag Jezus werkelijk te slapen? Of trok hij zich terug om zijn leerlingen van een afstandje te observeren hoe zij zouden reageren op een letterlijke en figuurlijke storm?

Jezus kalmeert de storm. De reactie van Jezus is dan opvallend, maar ook bemoedigend. Jezus zegt tegen zijn leerlingen: “Waarom hebben jullie zo weinig moed? Geloven jullie nog steeds niet?” Als je met een helikopterview naar het verhaal kijkt, is Jezus’ reactie niet vreemd. Hij zei immers: “Laten we naar de overkant van het meer gaan!” En als Jezus zegt: “Laten we naar de overkant van het meer gaan”, dan gaan we ook naar de overkant van het meer! Troostvol!

Hoe heftig de storm – de corona-virus-storm – ook tekeer gaat, we hoeven niet in paniek te raken, we hoeven niet bang te zijn, want Jezus is aan boord!

Shalom,

Berend Jan Spijkerboer