Het eerste jaar als raadslid

Wim-Henk Peggeman -7.jpgzaterdag 25 maart 2023 09:00

Maart 2022, de gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest en ik had de eer om als nieuw raadslid geïnstalleerd te worden in de raad van Oldebroek. We zijn inmiddels een jaar verder en ik krijg regelmatig de vraag hoe ik het nu vind. In de eerste plaats is het ontzettend leuk om te doen. Dat komt omdat ik nieuwsgierig van aard ben en heb een brede interesse. Dit maakt dat ik met veel plezier met collega’s in onderwerpen duik. Het raadslidmaatschap laat me zien en beleven wat er allemaal gebeurt in de gemeente en ik besef me regelmatig wat voor een mooie gemeente we hebben. Een gemeente om trots op te zijn.

Ik denk aan de succesvolle lokale uitwerking van een nationaal Preventieakkoord, nieuwbouw voor de school De Regenboog en verbouwing van de Eben Haëzerschool, een Programma vitaal platteland Oldebroek, het behalen van de doelstelling met betrekking tot de Regionale Energie Strategie en zo zijn er op alle thema’s stappen gezet.

Maar ik word als raadslid ook geconfronteerd met zaken die niet goed gaan en waar acties op ondernomen moeten worden. Denk aan de grote wens voor betaalbare woningen, de zorgen omtrent het stikstof dossier en de impact op onze boeren, maar ook onze natuur waar we zo trots op zijn en zorg voor moeten dragen.
Er zijn zorgen om de hoge energieprijzen en de betaalbaarheid hiervan. Helaas kennen we ook de nodige mensen met energiearmoede in onze gemeente. Maar ook het op orde houden van onze gemeentefinanciën waar we ook te maken hebben met sterk stijgende prijzen.
Ik ben blij dat we op deze thema’s een stempel kunnen drukken als ChristenUnie fractie. Met een sociale kijk op deze thema’s hopen we op oplossingen waar we recht doen aan Gods schepping. We hebben de opdracht om voor elkaar te zorgen en naar elkaar om te zien.

Onlangs waren de verkiezingen voor de provinciale staten, waarbij de ChristenUnie het thema Ruimte voor elkaar had gekozen. De zaken die ons nu bezig houden, lossen we niet op door tegenover elkaar te staan, maar juist elkaars pijnpunten te horen en om samen met elkaar te zoeken naar oplossingen. Op dit manier leren we elkaar te begrijpen en elkaar de ruimte te geven waar dat nodig is.

Onze contacten met de fractie van de provincie Gelderland en de fractie van de tweede kamer zijn goed en dat is heel prettig. Dit zorgt er namelijk voor dat we zorgen die er zijn goed kenbaar kunnen maken, vooral op onderwerpen waar we zelf niet direct invloed op hebben. We laten het geluid van Oldebroek zeker horen.

Door de doorbraken en resultaten van het afgelopen jaar kijk ik uit naar de komende drie jaar.
Ik merk dat ik het belangrijk vind om het karakter van gemeente Oldebroek te bewaren, waar we waar mogelijk samenwerken met andere gemeenten, we omzien naar elkaar,  dat we zorgen voor onze agrarische identiteit, de mooie fietsroutes en de natuur die we hebben kunnen bewaren en we trots kunnen blijven op ons sterke verenigingsleven.

We weten dat we bij alles wat we doen afhankelijk zijn van de zegen van onze Vader. Bid u mee voor onze dorpen en hun inwoners en voor ons al raadsleden / bestuurders? Hij heeft altijd alles in Zijn handen.

Wim-Henk Peggeman

Fractielid ChristenUnie Oldebroek