Wie heb ik aan de lijn?

maandag 02 juni 2008 09:11

Een hond in Oldebroek!
Afgelopen raadsvergadering is het hondenbeleidsplan door de gemeenteraad aangenomen. Reden daartoe vormde het feit dat overlast van honden(poep) door burgers als ergernis nummer 1. wordt beschouwd, zoals herhaaldelijk blijkt in de gesprekken met bewoners. Hondeneigenaars binnen de bebouwde kom hebben nu de plicht om de hond aan te lijnen. Dat is veilig en er is een betere controle op de plek waar de hond de behoefte doet. Naast deze plicht bestaat ook de verplichting van opruimen, want we willen de gemeente schoon houden!

Onze fractie steunt het beleid van het college. Het beleid kent drie belangrijke pijlers:
Voorzieningen, handhaving en communicatie.

De voorzieningen.
De opgeruimde hondenpoep moet op een nette manier weggegooid kunnen worden. Daarom verstrekt de gemeente aan de hondenbezitters opruimzakjes en schepjes.
Verder zullen afvalbakken geplaatst worden waar de poep in gedeponeerd kan worden.
De bakken zullen eens per week geleegd worden. Bij de afvalbakken zullen ook opruimzakjes meegenomen kunnen worden.

Handhaving.
De gemeente zal BOA's (Bijzondere Opsporingsambtenaren) inhuren om controle uit te oefenen op de aanlijn- en opruimplicht. Goede handhaving is belangrijk. De inhuur is nodig omdat er op dit moment geen capaciteit beschikbaar is. De BOA's zullen vooral op straat te vinden zijn. Ze zullen de overtreders eerst terechtwijzen en later een boete uitschrijven. De handhaving zal op verschillende momenten plaatsvinden.

Communicatie.
Voor het communiceren met de burger heeft de gemeente gekozen voor het Triade model: MCG!
De m van motivatie: De bewoners moeten behoefte hebben aan een schone omgeving.
De c van capaciteit: Eigenaars van honden moeten de hond onder controle hebben en over de juiste instrumenten beschikken.
De g van gelegenheid: Over langere tijd moeten de bewoners het idee hebben dat opruimen en aanlijnen goed is.

Losloopgebieden.
Er is ook een categorie hondenbezitters niet echt blij met het nieuwe beleid. Zij zouden willen dat de honden, behalve in het buitengebied, ook op andere plaatsen mogen loslopen. Verschillende burgers hebben daar bij hun inspraak op aangedrongen. Het college heeft toegezegd om het hondenbeleid begin 2009 te evalueren. Bij deze evaluatie zal speciaal aandacht worden geschonken aan losloopgebieden. Op verzoek van de fractie van de ChristenUnie zegde de wethouder toe, alle insprekers daarvan via een brief op de hoogte te brengen. Over communicatie gesproken!

Wij verwachten dat de gemeente met dit beleidsplan een belangrijke stap heeft gezet naar een schonere gemeente. Voor de hondenbezitters en hun 1800 honden, maar ook voor alle andere bewoners van Oldebroek.

Gijs van den Brink

Reacties op 'Wie heb ik aan de lijn?'