Politiek tussen vertrouwen en kritiek (column HaH)

dinsdag 02 september 2008 19:30

Het wantrouwen van mensen in ‘de' politiek neemt toe. En 93% van de mensen vindt dat politici meer beloven dan ze kunnen waarmaken. Aldus een onderzoek van het CBS uit 2006 rond de Haagse politiek. Maar hoe zou het zitten met het vertrouwen van de Oldebroekers in de plaatselijke politiek?

Een van de dingen die ons als fractie wel eens dwarszit is de slechte beeldvorming. Kort geleden kon je in de pers vette koppen lezen: ‘Portemonnee gemeenten blijft goed gevuld'. Als je doorlas bleek ruim 60% daarvan te komen uit verkoop van Afvalverwerking Rijnmond. Nou daar hebben wij niks aan, de Oldebroekse portemonnee blijft dun.

Dichter bij huis: op de lokale websites www.oldebroek.net en www.locourant.nl kun je reageren op de geplaatste berichten. Sterk punt! Zo kun je een goede meningsvorming krijgen. Helaas blijft bijna iedereen die daar reageert anoniem. We reageren niet op anonieme berichten, terwijl er soms wel zinnige reacties bij zijn. Jammer dus die anonimiteit; we leven immers niet in Verweggistan, en de grondwet geeft vrijheid van meningsuiting. Als mensen suggesties hebben of kritiek, dan moet dat niet anoniem gebeuren, zodat discussie mogelijk wordt. Het is vooral vervelend omdat herhaaldelijk blijkt dat men niet goed op de hoogte is, en dus reageert op basis van een hele verkeerde beeldvorming. En dan zou je als fractie wel eens iets willen uitleggen.

Onze wens is dat het vertrouwen in de plaatselijke politiek nog wel zo groot is dat mensen bijvoorbeeld onze fractie durven benaderen als ze ergens mee zitten. Gelukkig gebeurt dat ook: we krijgen de nodige (niet-anonieme) reacties en ideëen. Wij beloven geen gouden bergen, maar blijven ons inzetten voor de samenleving. En we willen een eerlijk verhaal vertellen, ook als iets niet mogelijk is. Een goede dialoog bepleiten we voortdurend. Want kritiek mag, het kan bestuur en volksvertegenwoordiging opscherpen. Anonieme reacties helpen niet, een verhelderend gesprek wel.

U vindt ons in de gemeentegids, of op www.oldebroek.christenunie.nl.

Henk van Bergeijk, Gijs van den Brink, Dries van de Grift, Ton van Leijen, Cees Souman, Engbert Jan Ruitenberg, Inge de Vries

Ideëen? Mail naar mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Reacties op 'Politiek tussen vertrouwen en kritiek (column HaH)'