Raken we onze brandweer kwijt?

maandag 08 september 2008 12:25

Deze week koppen de kranten: ‘’Dorpen raken brandweer kwijt’’. Dat is in Oldebroek gelukkig nog niet zo. Toch zijn er wel ontwikkelingen die ons zorgen baren. Gebleken is dat er sinds 1995 vijftig brandweer kazernes zijn gesloten. Oorzaken liggen o.a. in bezuinigingen en door gebrek aan vrijwilligers. Dit laatste geld bij ons gelukkig nog niet. Sterker nog: we mogen ons in de handen knijpen dat zoveel betrokken inwoners zich als vrijwilliger bij de brandweer inzetten. Een sterk punt, en daar begint onze zorg.

Want wat Oldebroek niet voorbij gaat is het rijksbeleid tot regionalisering. Er is een trend om in Nederland zogenoemde Veiligheidsregio's in te stellen. Daarbij zou dan al het brandweerpersoneel -vrijwillig en beroeps- in regionale dienst komen. Daar zijn goede argumenten voor te noemen. Die hebben te maken met het bevorderen van een goede operationele organisatie, dus efficiënt en effectief optreden. In het regeerakkoord is opgenomen dat de gemeenten niet verplicht worden tot deze regionalisering, maar dat zij een eigen brandweer in stand mogen houden. In een Wet Veiligheidsregio´s is dit uitgewerkt, en in die wet wordt (althans in theorie) aan het regeerakkoord gehoor gegeven. Maar in de praktijk blijkt nu dat minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken via het afsluiten van convenanten de regionalisering wil afdwingen. En dat strijdt met het regeerakkoord!

Het wringt ook met onze eigen plaatselijke en regionale aanpak. In onze regio (Noord en Oost Gelderland) hebben het bestuur en alle gemeenten ervoor gekozen de kwaliteit te versterken door te investeren in intergemeentelijke samenwerking. De lokale korpsen blijven daarbij in stand, maar door meer te gaan samenwerken kan meer deskundigheid worden gerealiseerd, kan er efficiënter worden gewerkt, enz. We hadden al afgesproken dat een aantal zaken onder de regionale verantwoordelijkheid vallen: zoals de kwaliteitszorg en -bewaking en de operationele leiding. Bij dit laatste worden alle operationele functies vanaf het niveau Officier van Dienst ingevuld onder regionale verantwoordelijkheid. Op die manier heeft de regionaal commandant in crisissituaties doorzettingsmacht, zoals bedoeld in de Wet. Belangrijk!

Maar als ons gemeentelijk personeel door de regio in dienst zou worden genomen dan heeft dat geen meerwaarde. Integendeel: wij vrezen dat dit juist verstorend werkt. Een krachtig element in onze brandweerorganisatie is immers dat veel mensen uit ons eigen midden opkomen en zich inzetten. Formele lijnen op afstand kunnen vervreemdend werken. De Minister heeft alle regio´s een behoorlijk bedrag aan geld in het vooruitzicht gesteld als zij een convenant afsluiten waarin zij een aantal zaken overeenkomen. Ondanks diverse pogingen vanuit de regio blijft het standpunt van de minister dat de regio al het gemeentelijk personeel in dienst moet nemen. Dit gaat dus naar onze rechtstreeks in tegen de Veiligheidswet. Daarnaast is het zo dat het geld dat de Minister hiervoor gebruikt uit een potje komt voor financiering aan de regio´s; het gevolg is dat die pot steeds leger wordt. De rest van de middelen wordt dan wel toebedeeld aan de regio´s die geen convenant hebben getekend, maar de verwachting is dat die bijdrage voor onze regio dan fors lager zal zijn. Dat geeft ons het gevoel twee keer benadeeld te worden: eerst geen extra bijdrage via het convenant, en daarna een korting op de reguliere bijdrage.

Onze benadering zou zijn: geef regio's die vrijwillig voor de opzet van de minister kiezen die ruimte, maar laat van onderop worden bezien en beslist wat in de concrete situatie het best werkt. We hebben hierin alle reden gevonden om de geestverwante fractie in Den Haag over onze zorgen te informeren. We zijn benieuwd hoe de meerderheid in de Tweede Kamer denkt over de handelwijze van de minister.

Ton van Leijen

Reacties op 'Raken we onze brandweer kwijt?'