Als jij de baas was in Oldebroek…

donderdag 11 februari 2010 10:03

Deze titel had onze workshop tijdens de jeugdconferentie van de geloofsgemeenschap Luctor et Emergo in Oldebroek op zaterdag 6 februari.
Vaak hoor je dat jongeren de politiek saai of een ver-van-hun bed show vinden. Van dit alles was niets te merken tijdens de goede en levendige discussie die we met de jongeren mochten hebben.

We begonnen de workshop met een kennisquiz over onze gemeente. Dat was nog best even zweten voor de jongeren. Hoeveel partijen telt onze raad of wat is de grootste kern van de gemeente Oldebroek? Met enig overleg en door kennis te bundelen kwamen ze toch een heel eind in het goed beantwoorden van de vragen.

Na een korte voorstelronde en de vraag: “Waarom hebben jullie gekozen voor deze workshop?”, kwamen we al snel tot een levendige discussie, onder andere over de vragen: Hoeveel water mag/kan je als partij bij de wijn doen om nog geloofwaardig te zijn? Sluiten we als ChristenUnie niet te veel compromissen? Tijdens de bespreking kwam heel duidelijk naar voren dat we de regels van God, zoals we die in de Bijbel kunnen lezen, als uitgangspunt moeten nemen. Die zijn voor ons goed, maar ook voor de mensen om ons heen. Daar kunnen en mogen we niet van afwijken. Ook als je een minderheid vormt moet je je principes niet opgeven, maar wel positief hanteren. Blijven volhouden op een goede manier.

Het was heel mooi om te horen hoe jongeren ook met elkaar in discussie gingen over o.a. democratie, abortus en euthanasie, positieve invloed van de ChristenUnie voor het gezin, overmatig alcoholgebruik en voorzieningen in de gemeente Oldebroek. De tijd was om voor we het wisten!

Ons volgende ontmoeting met jongeren is in het politiek jongerencafé op 24 februari in De Heerdt in Oosterwolde.

Gijs van den Brink en Inge de Vries

Foto: JrVorsselman uit Kampen