Politiek: kiezen tussen regels en mensen

donderdag 18 november 2010 23:48

In de raadsvergadering van dinsdag 16 november stond het bestemmingsplan Wezep-Noord op de agenda. Er ontstond een interessante discussie over het voorstel van het college om 6 geplande seniorenwoningen aan de Colijnhof te vervangen door 8 middendure woningen. De ontwikkelaar had dit gevraagd omdat er geen belangstelling was voor de seniorenwoningen. Uiteindelijk stemde een krappe meerderheid van de raad voor de aanpassing van het plan.

Het systeem

In Oldebroek en de meeste gemeenten in Nederland hebben we de goede gewoonte om een bestemmingsplan eerst als voorontwerp en daarna als ontwerp ter inzage te leggen. Burgers kunnen dit dan inzien en eventuele bezwaren of opmerkingen inbrengen in een zgn. zienswijze. Als zo’n zienswijze past in het plan of een aanvulling voor iets is waar niet aan is gedacht hebben we daar met elkaar voordeel van en krijgen we een plan met een breed draagvlak. Er kan natuurlijk niet altijd aan elk verzoek worden voldaan maar dat zal dan ook gemotiveerd kenbaar worden gemaakt. Bent u niet tevreden met deze beslissing die door het college is genomen dan is er altijd nog een mogelijkheid om de zienswijze in een commissie vergadering voorafgaande aan een raadsvergadering toe te lichten. In deze commissie zitten raadsleden (volksvertegenwoordigers) die uiteindelijk beslissen over het plan. Bent u na de vaststelling van het plan nog niet tevreden of meent u dat uw belangen worden geschaad dan kan beroep aangetekend worden bij de raad van State. Al met al een goed systeem, het kost wat tijd maar over het algemeen ontstaat er een plan met een breed draagvlak waar de meeste knelpunten van te voren kunnen worden opgelost. Nu zijn er tijdens deze procedure (toch al gauw 9 maanden) wel eens ontwikkelingen waardoor het gewenst is om het plan tijdens de procedure aan te passen. Je kunt dan kiezen om de procedure weer van voor af aan te beginnen of het plan tussentijds aanpassen. We noemen dat dan ambtshalve wijzigingen heel normaal in elk plan kom je dit tegen. Het voordeel van tussentijds aanpassen is dat er geen tijd verloren gaat en het nadeel is dat je de inspraak beperkt. Tot zover enig uitleg over het systeem. 

Het plan Wezep-Noord

In het plan Wezep-Noord zitten ook de nodige ambtshalve wijzigingen, meestal heel formele wijzigingen gericht op de juiste juridische formuleringen. Maar nu was er ook het voorstel om aan de Colijnhof de geplande 6 senioren woningen te vervangen door de 8 middendure woningen. De ontwikkelaar heeft dit gevraagd omdat er geen vraag is naar deze seniorenwoningen (waarschijnlijk te duur). Hij ziet wel kans om een ander type woning op deze plaats  te verkopen. Het college heeft dit overgenomen, en de raad voorgesteld om deze wijziging op te nemen in het plan. De keus was toen aan de raad. Als fractie van de ChristenUnie zijn we maar eens gaan kijken in deze wijk. Een wijk in aanbouw met veel starterswoningen,  veel bouwverkeer, bouwstraten, veel modder en drukte. Uit de gesprekken met de buurtbewoners blijkt al snel dat vrijwel iedereen graag wil dat, na 14 jaar bouwwerkzaamheden  de wijk zo snel mogelijk wordt afgebouwd. Dan kunnen de straten worden ingericht, het groen worden aangelegd,  kortom: de wijk kan gaan leven. Een ander punt wat de bewoners  meegeven en wat we zelf ook wel zien is de parkeerdruk: veel auto’s, zijn er wel voldoende parkeerplaatsen? 

Kiezen

Dan wordt het voor ons een afweging om te kiezen voor de snellere afbouw van de wijk of de maximale inspraak voor de burger (procedure van voor af aan beginnen). Het laatste is natuurlijk het makkelijkst vast houden aan de regels. Maar we hebben toch een andere keuze gemaakt. Ik leg graag uit  waarom.We denken dat de voorgestelde wijziging geen grote gevolgen heeft voor de wijk; 8 woningen in plaats van 6 het bouwvlak wordt kleiner en een verhoging van de nokhoogte gaat van 9 naar 10 meter. De winst dat de wijk sneller afgebouwd kan worden achten wij zwaarder wegen  dan de beperking op inspraak, er kan immers nog altijd beroep aangetekend worden.We wilden zelfs nog wel verder gaan en hadden een amendement voorbereid om vijf extra parkeerplaatsen te creëren. In mijn naïviteit dacht ik dat iedereen dit wel een goed plan zou vinden. Maar er kwamen allerlei bedenkingen vanuit de raad: wat kost dat wel niet, de parkeernorm is toch toegepast, wij kiezen voor groen in de wijk. Allemaal legitieme afwegingen.  Als fractie van de ChristenUnie hadden we graag op een smalle strook groen tussen twee woningen 5 extra parkeerplaatsen gemaakt, dat kost wat maar is altijd goedkoper dan dat het over een aantal jaren alsnog moet. Onze verwachting  is dat er bij 8 middendure woningen maar zo 16 auto’s bij komen, en bij 6 seniorenwoningen waarschijnlijk niet meer dan 6 of 8, en dat de parkeerdruk zal toenemen. Maar voor dit amendement kregen we geen steun van andere fracties. Uiteindelijk stemden de fracties van ChristenUnie,  CDA en VVD ervoor om de voorgestelde wijziging van het college op te nemen in het plan en kan de wijk hopelijk snel afgebouwd worden.

Engbert Jan Ruitenberg

« Terug

Reacties op 'Politiek: kiezen tussen regels en mensen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > november