Wie de jeugd heeft………

Pasfoto Liesbeth mei 2010woensdag 09 oktober 2013 11:49

Meer geld investeren in de directe ondersteuning van de jeugd in alle woonkernen en minder in gebouwen. Dat is de onderbouwing van de ChristenUnie, waarmee zij steun gaf aan het voorstel van het college over de uitvoering van jeugdwerk in 2014. In de raadsvergadering van 3 oktober j.l. werd ook ingestemd met de sluiting van de twee jeugdcentra in Oldebroek en Wezep. Hierdoor is meer geld beschikbaar voor concrete activiteiten voor en door jongeren.

Jeugdwerk en Jeugdzorg zijn termen die je veel hoort. Maar jeugdwerk is iets heel anders dan jeugdzorg. Jeugdwerk is vooral bedoeld om jeugdzorg te voorkomen. Een belangrijke taak van jeugdwerk is het bruggen bouwen tussen jeugd en maatschappij.  Hierdoor wordt de jongere meer en beter in staat gesteld om zijn/haar positie in de maatschappij in te nemen. Een positie die hen zelfvertrouwen geeft en waarin zij ook iets kunnen betekenen voor een ander.

Er is op dit moment nog veel onduidelijk als het gaat om wet –en regelgeving over jeugdwerk en jeugdzorg.  We weten dat er meer verantwoordelijkheid neergelegd wordt bij de gemeentelijke overheid. Maar in Oldebroek willen we niet wachten totdat “Den Haag” alles letterlijk heeft voorgeschreven. Wij, als fractie van de ChristenUnie, realiseren ons wel dat we rekening moeten houden met de kaders die de landelijke overheid geeft. Maar we willen samen met de andere lokale fracties vanuit een visie, of ‘een droom’,  een definitiever beleid en uitvoeringskader voor jeugdwerk en jeugdzorg opzetten.  Daarbij kan samenwerking met andere gemeenten noodzakelijk en nuttig blijken te zijn.

Al eerder hebben we als gemeenteraad vastgesteld dat jeugdwerk een belangrijk onderwerp is in onze gemeente en dat wij geld willen investeren in een goed opgroeiklimaat voor de jeugd.  Maar ook zijn we gedwongen om “de tering naar de nering” te zetten en moeten wel goed afwegen waar we geld aan willen uitgeven.  De ChristenUnie Oldebroek kiest er dan voor om geld te investeren in activiteiten die direct ten goede komen aan de jeugd en niet aan het in stand houden van een gebouw.  Deze activiteiten zijn ondermeer het contact tussen de jongerenwerker en de jeugd, maar ook het ondersteunen van vrijwilligers die zich vanuit hun  verantwoordelijkheid inzetten voor de jeugd vinden wij heel belangrijk.  Wij gaan ervoor om zaken te ondersteunen die zo dicht mogelijk bij de woon- en leefomgeving van de jeugd aansluiten.
Het uitvoeren van speciale activiteiten moet wat ons betreft gebeuren met het betrekken van onder andere de dorpshuizen, de sportverenigingen en scholen. Maar ook ruimtes bij lokale ondernemers, kerken of zorginstellingen kunnen hiervoor benut worden.

Het is de taak van de jongerenwerker om bruggen te bouwen naar en tussen de jongere en diverse lokale partijen. Door als jongerenwerker bekend te zijn bij deze partijen kan eenvoudiger de verbinding gelegd worden tussen de jongere en de andere partijen. Op die wijze ontstaat er een communicatie en integratie tussen de verschillende deelnemers uit de samenleving en dat komt iedereen ten goede.  Wij geloven dat ook de arbeidsparticipatie van jongeren hierbij baat kan hebben.

Het werken vanuit een vast ontmoetingspunt is een mogelijkheid, maar heeft, zoals wij het nu bezien meer nadelen dan voordelen. Immers niet iedere jongere in onze gemeente heeft de mogelijkheid om op eigen gelegenheid naar een ontmoetingscentrum in Oldebroek of Wezep te komen.  Zonder de ontmoetingsruimte in Oldebroek en Wezep te kort te willen doen (zij hebben immers vanuit hun oogpunt het goede voor met de jeugd)  hebben wij dan ook ingestemd met het sluiten van beide jongerencentra. Dat biedt meer perspectief voor initiatieven , bij voorkeur vanuit de samenleving zelf, in al onze woonkernen en niet alleen voor Oldebroek en Wezep.  Een mooi voorbeeld hiervan is te zien in de week van de opvoeding waar diverse laagdrempelige activiteiten worden georganiseerd voor jeugdigen en hun ouders op verschillende locaties. Ook zien wij jongeren die het heft in eigen hand nemen en een ontmoetingsplek creëren die voor iedereen acceptabel is.

Het voorstel van het college bevat een werkwijze voor het komende kalenderjaar  en dient om de tijd te overbruggen totdat wij als raad ingestemd hebben met nieuw beleid.  Dat moet uiterlijk 1 januari 2015 in  gaan. De kennis die wordt opgedaan tijdens dit overgangsjaar moet ons hierbij helpen.  De fractie van de ChristenUnie ziet dan ook graag dat in de uitwerking de effecten van dit voorstel op de jeugd en onze samenleving goed gevolgd worden.  De wethouder wil dit ook en zal hieraan zijn medewerking verlenen. Met deze kennis èn de kennis van de huidige jeugdwerkers, vrijwilligers en niet te vergeten het betrekken van de jongeren zelf geloven wij in het tot stand komen van een passend beleid voor een mooie toekomst. Want: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Liesbeth Vos – van de Weg

Reacties op 'Wie de jeugd heeft………'