Muziekschool in zwaar weer

foto inge hoofdwoensdag 09 oktober 2013 13:16

Al vele jaren is onze gemeente met nog vijf andere gemeenten betrokken bij de muziekschool Noordwest Veluwe. Deze muziekschool verzorgt de muzieklessen in onze gemeente. De raad heeft echter in 2012 besloten dat het hebben van een muziekschool geen hoofdtaak is van de gemeente en dat daarom de subsidie van de gemeente aan de muziekschool stopt per 1 januari 2016. Het college heeft in overleg met de muziekschool en de andere gemeenten laten onderzoeken of de gemeente Oldebroek al eerder kon uittreden. Dat voorstel zouden we op de raadsvergadering van 3 oktober 2013 bespreken, maar zover kwam het helaas niet.

Wat eraan vooraf ging

In 2011/2012 is de muziekschool bestuurlijk van de gemeenten ontvlochten. De muziekschool ging met een zelfstandig bestuur verder, los van de zes gemeenten. Omdat de muziekschool minder subsidie zou krijgen en omdat er nog boventallig personeel was uit het verleden, moest er een reorganisatie plaatsvinden. Dit zou mogelijk consequenties hebben voor het personeel (ontslag). Daarom heeft de gemeente Oldebroek zich voor een bepaald bedrag garant gesteld voor mogelijke uitkeringsverplichtingen.  Helaas was die reorganisatie niet voldoende om financieel weer gezond te worden en er moest nog een reorganisatie plaatsvinden. Dat ging ook met de nodige kosten gepaard. In het begin van dit jaar kwam de muziekschool helaas weer met het bericht dat verder ingrijpen in de organisatie nodig was om voort te kunnen bestaan. De muziekschool kwam met een plan en dat plan is door een onderzoeksbureau onderzocht op haalbaarheid. De gemeente Oldebroek heeft toen in overleg met de muziekschool en de vijf andere gemeenten meteen laten onderzoeken of het mogelijk was om al eerder uit de muziekschool te treden dan 2016. De afkoopsom die Oldebroek daarvoor zou betalen, kon ingezet worden voor het voortbestaan van de muziekschool. De voorwaarden waren wel dat  de muziekschool akkoord zou gaan met de afkoopsom en ook de vijf andere deelnemende gemeenten toestemming wilden verlenen voor ons vervroegd uittreden.

Situatie en gevolgen

Helaas wilden de andere gemeenten geen toestemming verlenen voor het vervroegd uittreden uit de muziekschool van de gemeente Oldebroek, omdat er nu meer gemeenten zijn die uit willen treden. Daarbij komt het slechte nieuws van het bestuur van de muziekschool dat het uitstel van betaling moet aanvragen. Een meerderheid van de gemeenten heeft al aangegeven niet te willen betalen voor het financiële tekort van de muziekschool en dat betekent dat de muziekschool failliet gaat.

We beseffen heel goed dat als we ingestemd hadden met het voorstel (nu al uittreden uit de muziekschool) dit negatieve maatschappelijke effecten zou hebben. Nu de muziekschool failliet gaat is dat niet anders.

Wat wij willen

Wij zouden graag zien dat het muziekonderwijs niet verdwijnt in onze gemeente. Maar het zal wel op een andere manier moeten gaan gebeuren dan we nu gewend waren.

• Wij zouden graag zien dat bijv. een combinatiefunctionaris zich gaat inzetten om partijen bij elkaar te brengen, zodat er toch mogelijkheden blijven voor muziekonderwijs.
  • Het lijkt ons ook goed dat de gemeente eens kijkt in de keuken van andere gemeenten. In veel plaatsen moesten muziekscholen verdwijnen i.v.m. een tekort aan financiën en ook daar zijn toch weer mogelijkheden voor muziekonderwijs gekomen.

Het laatste woord is nog niet gesproken over dit onderwerp en wij zullen het college dan ook zeker onze punten over het toch laten plaatsvinden van muziekonderwijs meegeven

Inge de Vries

Reacties op 'Muziekschool in zwaar weer'