Verantwoordelijkheid (Column)

maandag 26 mei 2014 21:04

De ChristenUnie is de verkiezingen ingegaan met het besef dat de overheid niet alles kan, dat haar mogelijkheden beperkt zijn en dat het des te meer aankomt op zorg voor elkaar. De aanpak die de ChristenUnie wil is allereerst mensen meer gelegenheid geven verantwoordelijkheid te dragen. Het is niet langer ieder voor zich, maar we zien om naar de ander.

Dat betekent ook dat we onze doelen willen realiseren door samenwerking en afstemming met andere partijen. Dit kunnen politieke partijen, verenigingen, organisaties, bewegingen en personen zijn. We zoeken dan gezamenlijk naar wat ons samen bindt. Daarbij staat niet het 'verkopen' van een eigen idee of oplossing voorop maar het vragen naar en aftasten van visies door eerst zonder vooringenomenheid alternatieven te inventariseren, ze te vergelijken en te bespreken om een gezamenlijk ervaren probleem op te kunnen lossen.

Binnen twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen hebben de partijen ChristenUnie, ABO en SGP een bestuursovereenkomst gesloten. Een belangrijk punt in deze overeenkomst is de omgang met elkaar, de omgang met de burgers en de werkwijze om tot besluiten te komen. Vertrouwen speelt daarin een sleutelrol. De partijen hebben onderling dit vertrouwen naar elkaar toe uitgesproken. Er is sprake van geloof dat elk van de drie partijen eerlijk is in haar bedoelingen. Onder het motto “Oldebroek voor Mekaar” leggen we ons de verplichting op draagvlak voor de te nemen besluiten te zoeken. Er zal dus meer dan voorheen moeten worden overlegd. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk. Daarin hebben we ieder onze eigen taak. Met u gezamenlijk zoeken naar het beste besluit en de politiek voor het daadwerkelijk nemen van dat besluit.

Het sluiten van een bestuursakkoord met daarin de goede bedoeling is één. Wij hebben alle vertrouwen dat ook de uitvoering zal lukken, want wij geloven in de samenleving en samenwerking.

De fractie van de ChristenUnie bestaande uit vlnr. Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Popke Graansma, Hans het Lam, Berend Jan Spijkerboer, Liesbeth Vos- van de Weg en Wim Boer

Reacties op 'Verantwoordelijkheid (Column)'