Doet u, doe je mee?

Liesbeth mei 2014 portretmaandag 20 april 2015 22:29

Afgelopen vrijdagavond, 17 april '15 mocht ik de lokale editie van de Nationale Sportweek openen. Het was mooi weer en er waren veel ouders en kinderen naar De Talter gekomen om te kijken naar sport, maar gelukkig deden ook heel veel kinderen mee aan de verschillende activiteiten. Prima georganiseerd!
Tijdens de Nationale Sportweek openen veel sportverenigingen hun deuren voor niet-leden. Op deze wijze kan men kennis maken met een nieuwe sport of een kennismaking vernieuwen. Het is als wethouder van sport heel fijn om te zien dat er weer veel sportverenigingen meedoen en dat zij enthousiast "hun" sport laten zien aan anderen, maar vooral ook anderen uitnodigen om mee te doen.
De opening op 17 april was in die zin ook bijzonder omdat wij in Oldebroek op die dag ook herdachten dat onze gemeente 70 jaar geleden is bevrijd. En gelukkig leven we in ons land nog steeds in vrijheid. Het was dan ook mooi om juist op de avond van 17 april met z'n allen samen te zijn en heerlijk samen te sporten.
Ook was 17 april jl. de internationale dag tegen het pesten.  Pesten komt helaas nog veel te veel voor en zoals de burgemeester het ook zei bij de overdracht van het herdenkingsmonument in Wezep: pesten is ook een soort oorlog.  Samen sporten vereist respect voor de talenten van de ander. Men zegt niet voor niets: sport verbroedert. Tijdens een wedstrijd kan er maar 1 (team) de winnaar zijn, maar het is mooi om te zien dat men voor en na de wedstrijd op een vriendschappelijke manier met elkaar omgaat, waarbij geen rivaliteit heerst en dus ook niet gepest wordt. Dat kan nog veel beter, maar samen sporten werkt zeker aan het meer respect tonen aan anderen.
Die beleving van samen sporten gun je toch ieder kind. Dat het ook nog gezond is voor je lichaam maakt sporten alleen maar fijner.
Helaas zijn er in onze gemeente nog kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders geen geld hebben om bijvoorbeeld het sporttenue of het lidmaatschap te betalen. De gemeente Oldebroek heeft hiervoor geld gereserveerd, maar daar wordt nog,veel te, weinig gebruik van gemaakt. We weten dat er kinderen zijn die niet sporten om financiële redenen. Het kan zijn dat hun ouders zich schamen en/of niet weten van de mogelijkheid om bij de gemeente aan te kloppen voor het laten meedoen van hun kind met sport. Via deze weblog wil ik u oproepen dat als u kinderen kent  die om financiële redenen niet kunnen sporten, wilt u dan alstublieft hun ouders wijzen op de mogelijkheid van ondersteuning door de gemeente. Uiteraard met respect, maar er zijn  situaties waar je je echt niet voor hoeft te schamen. Wilt u meewerken aan het meer bekend raken van deze regeling en het accepteren van een handreiking voor hun kinderen. Ook dat is Oldebroek voor Mekaar!. Wat zou het mooi zijn als er in deze nationale sportweek ook kinderen gaan sporten die eerder niet in de gelegenheid waren om mee te doen door de financiële situatie waarin zij opgroeien.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de gemeente, www.oldebroek,nl of bellen met de gemeente 14-0525.

Helpt u mee?  Alvast bedankt en komt u er niet uit, schroom dan niet om mij te bellen of te mailen.

Met vriendelijke groet

Liesbeth Vos - van de Weg

Wethouder Programma Sociaal Domein en Maatschappelijke ontwikkelingen
Gemeente Oldebroek