Waardig ouder worden in Oldebroek en Elburg

waardig ouder worden.pngdonderdag 17 december 2020 13:36

Op zaterdag 12 december 2020 hebben de lokale fracties van de ChristenUnie In Elburg en Oldebroek meegedaan aan de actie Waardig ouder worden 2.0. Dit is een landelijke actie georganiseerd door de ChristenUnie en verschillende ouderenbonden. De fractie van de ChristenUnie en Stichting Welzijn Ouderen van de gemeente Oldebroek zijn met elkaar in gesprek gegaan over de vraag: ‘Hoe kan het thema ‘Waardig ouder worden’ in de gemeente Oldebroek in de praktijk worden gebracht?’ Dit resulteerde in het ondertekenen van een  intentieverklaring waarin beide partijen afspreken zich in te zetten voor een lokaal actieplan ‘Waardig Ouder Worden 2.0’.

Waarom is het belangrijk zo’n intentie te ondertekenen? Raadslid Henri Wijnne van de ChristenUnie Oldebroek: ‘Ouderen hebben in toenemende mate te maken met kwetsbaarheid, maar willen tegelijk graag zo zelfstandig mogelijk blijven functioneren. Met het manifest wordt onderstreept hoe belangrijk het is dat ouderen meetellen in de samenleving!’

Verder zijn er volgens Henri Wijnne nog meer belangrijke redenen waarom de ChristenUnie dit manifest uitbrengt: ‘Er moeten meer betaalbare woningen zijn voor ouderen, eenzaamheid bij ouderen moet worden voorkomen en we vinden het belangrijk dat ouderen overal in Nederland terecht kunnen met hun levensvragen!’Speerpunten van het manifest zijn onder andere een brug opzetten tussen jong en oud, investeren in generatiewoningen, het voorkomen van eenzaamheid en het ondersteunen van mantelzorgers.

Volgens Bert van Beek van SWO betekent waardig ouder worden dat ouderen gezien worden in de samenleving: ‘Ze moeten zo lang mogelijk hun zelfstandigheid behouden en het gevoel krijgen dat ze meetellen en niet dat ze worden afgeschreven’. Volgens Van Beek is het belangrijk dat lokale ouderenorganisaties en ook andere organisaties zoveel mogelijk gaan samenwerken.

Het is de bedoeling om – als er weer meer mogelijkheden zijn om elkaar te ontmoeten – meer organisaties uit de gemeente bij het manifest te betrekken en dit verder uit te werken in lokale actiepunten.

Wethouder Liesbeth Vos was ook aanwezig bij de ondertekening. Zij vindt het belangrijk dat er in Oldebroek voor ouderen en jongeren voldoende ruimte is om te wonen, zodat ze elkaar kunnen ontmoeten en voor elkaar kunnen zorgen.

Omdat de ChristenUnie het niet alleen bij woorden wil laten, hebben verschillende fractieleden en bestuursleden een kerstboom vol kaarten met goede wensen bij de ouderen in diverse verzorgingstehuizen en andere zorginstellingen bezorgd.

In Elburg, Doornspijk en op ’t Harde, heeft de lokale ChristenUnie fractie op een eigen manier vorm gegeven aan de landelijke CU actie dag Waardig Ouder worden. De Christen Unie Elburg wilden zorgmedewerkers bedanken voor hun inzet en hun waardering voor hen uitspreken. Dat hebben zij gedaan door een echte Veluwse krentenwegge te bezorgen op een aantal zorglocaties in onze gemeente.

Daarmee wilden ze hen in hun zorgen voor ouderen en kwetsbaren, een hart onder de riem steken.