Cultuur

zaterdag 29 januari 2022 21:35

De ChristenUnie heeft tijdens de commissievergadering Samenleving & Bestuur van donderdag 20 januari aangegeven extra budget beschikbaar te willen stellen voor nieuw cultuurbeleid en niet binnen de begroting te zoeken naar financiële dekking voor een goede, gezonde en brede beleidsnotitie over cultuur. De ChristenUnie heeft altijd naar voren gebracht dat cultuur belangrijk is en dat het geen ondergeschoven kindje mag zijn. De wetenschap geeft ook aan dat cultuur een meerwaarde heeft voor het geluk van mensen op individueel- en op groepsniveau. Hoogleraar klinische neuropsychologie prof. dr. Erik Scherder stelt bijv.: ‘Muziek en andere kunstvormen stimuleert de creativiteit en samenwerking. Creatieve expressie heeft een heilzame effect op ons brein’. Verder heeft cultuur natuurlijk een sociale functie; het brengt mensen bij elkaar.

Daarom staat het ook nadrukkelijk vastgelegd in onze bestuursovereenkomst: ‘Ieder kind moet de mogelijkheid hebben om aan activiteiten mee te kunnen doen die te maken hebben met onderwijs, cultuur of sport’ (blz. 7). Het gaat hierbij niet alleen over kinderen, maar het geldt ook voor volwassenen en zeker ook voor ouderen.

In de commissievergadering Samenleving & Bestuur is de startnotitie besproken vooruitlopende op het nieuwe beleidsplan cultuur. De ChristenUnie is blij dat er raadsbreed steun was om meer geld vrij te maken voor cultuur en heeft erop aangedrongen om het culturele veld in de gemeente breed te onderzoeken om vervolgens een concreet voorstel voor beleidsplan aan de gemeenteraad aan te bieden. De ChristenUnie heeft de volgende kaders aan het college meegegeven:

• De vraag van de inwoner staat centraal. Dit betekent dus niet dat de vereniging of organisatie er niet beter van mag worden.
  • We willen sociale nabijheid creëren
  • We zetten ook in op preventie, vroeg signalering en voorliggende voorzieningen
  • Samenwerking tussen organisaties vinden we belangrijk.
  • Maatwerk moet hoog in het vaandel staan
  • Evaluatie van het beleid moet met enige regelmaat plaatsvinden, waarbij de vooraf gestelde doelen het uitgangspunt zijn.

Het college heeft beloofd om in het tweede kwartaal het voorstel voor de beleidsnotitie klaar te hebben en het te bespreken met de raad. We zijn benieuwd naar de uitkomst en houden u zeker op de hoogte.

Reacties op 'Cultuur'