Gevolgen stikstofaanpak onder de aandacht brengen

stikstof GJ Segers/Grinwisdonderdag 06 oktober 2022 17:54

In de raadsvergadering van 30 juni jl. heeft de raad unaniem de motie vreemd aan de orde van de dag: “Stikstofaanpak startnotie Nationaal Programma Landelijk Gebied” aangenomen. De directe aanleiding van deze motie zijn de eerder die maand gelanceerde plannen van minister van der Wal voor de aanpak van het stikstofprobleem. Met het unaniem aannemen van deze motie door de raad delen wij de zorgen van de agrarische ondernemers in de onze gemeente over het ingezette programma om tot die stikstofreductie te komen. De zorgen van de agrarische ondernemers zijn in de raad ook nadrukkelijk onder de aandacht door het inspreken van de Stikstof werkgroep E.O.N. (Elburg, Oldebroek en Nunspeet). Ook in de ChristenUnie-achterban leven zorgen over de voorgestelde aanpak. Met name het kaartje met de emissiedoelstellingen per gebied en het gebrek aan perspectief voor de agrarische sector doen ons begrijpen dat hierdoor veel boeren onzeker en gefrustreerd raken.

De nu aangekondigde maatregelen zijn eenzijdig gericht op de agrarische sector, terwijl het stikstofprobleem een veel breder probleem is wat integraal met alle sectoren aangepakt moet worden. We zien dat stikstofreductie tot doel op zichzelf verheven wordt, terwijl dit slechts één van middelen is om het overkoepelende doel (natuurbehoud) te realiseren. Dit signaal en een vervolggesprek met de Stikstof werkgroep E.O.N. was voor onze fractie aanleiding om samen met de ChristenUnie fracties van Nunspeet en Elburg een noodkreet naar de 2de Kamerfractie van de ChristenUnie te sturen. Met daarin de volgende oproep:

• Maak een plan waar alle sectoren in worden meegenomen.

• Haal het huidige eenzijdige stikstofkaartje van tafel.

• Benut de kennis en de plannen die er al zijn in de provincies.

• Neem tijd en herstel het contact met de agrarische sector.

• Bied perspectief voor de agrarische sector en durf keuzes te maken.

Afgelopen zaterdag na afloop van het ChristenUnie-congres in Ede, hebben we op uitnodiging van Gert-Jan Segers en Pieter Grinwis met elkaar doorgesproken waarom wij deze noodkreet verzonden hebben. Erna van den Bosch- Pleijter en Popke Graansma waren er namens de ChristenUnie fractie Oldebroek om deel te nemen aan dat gesprek. We hebben gesproken over de onrust die de voorgestelde stikstof aanpak heeft veroorzaakt in de agrarische sector in onze gemeenten, wat voor gevolgen het heeft in de gezinnen die het aangaat. Met name het kaartje met de emissiedoelstellingen per gebied en het gebrek aan perspectief voor de agrarische sector maakt dat boeren onzeker en gefrustreerd raken. Dat er wat gebeuren moet aan de uitstoot om de staat van de natuur in ons land te verbeteren erkent ook de agrarische sector, daarnaast voelt de sector de verantwoordelijkheid om zorgvuldig met Gods schepping om te gaan. We hebben in het gesprek de oproep gedaan om het integraal aan te pakken. Het verminderen van het stikstofprobleem gaat niet alleen de landbouw aan, maar ook de industrie, vervoer en de luchtvaart. Kom met maatregelen voor al deze sectoren, een duidelijke integrale aanpak. Maar tegelijk vraagt het ook een omschakeling van ons allemaal, maken wij wel de juiste duurzame keuzes die zorgen voor een vermindering van de uitstoot? We hebben opgeroepen om met elkaar in gesprek te blijven en met maatregelen te komen die zorgen voor rust en perspectief voor de lange termijn zodat de agrarische sector daar ook op verder kan bouwen. We mogen wel constateren dat de boodschap van de drie ChristenUnie fracties uit de Noord-Veluwe is overgekomen!

Sinds maandag heeft het kabinet weer een nieuwe minister van landbouw, deze minister van ChristenUnie huize, dhr. Piet Adema staat een zware taak te wachten. In het persbericht van het bekend maken van de nieuwe minister staat o.a. te lezen het volgende citaat van Piet Adema:

“De landbouw hééft toekomst in ons land. Ja, er moeten dingen anders en de meeste veehouders, akkerbouwers, tuinders en vissers weten en willen dat ook. Maar zij hebben wel duidelijkheid, rust en zekerheid over de toekomst nodig, alleen dan kan het vertrouwen in de overheid ook weer groeien. Ik wil sámen met de sector werken aan toekomstbestendige landbouw, waar we de komende decennia mee vooruit kunnen. Mét oog voor natuur, klimaat en waterkwaliteit. Dat is geen gemakkelijke opgave, maar ik weet zeker dat we als we goed samenwerken, we het dan ook echt aankunnen.”

Gisteren verscheen het rapport Remkes met de titel: 'Wat wel kan – Uit de impasse en een aanzet voor perspectief'. Blijft staan dat er snel actie moet worden ondernomen om tot vermindering van de stikstof uitstoot te komen. Maar dhr. Remkes had bij de presentatie ook de nodige kritiek op het handelen van de overheid in dit proces tot nu toe. Remkes benadrukt dat het belangrijk is om het vertrouwen te herstellen. In de agrarische sector en op het platteland.

Wij kijken terug op een goed gesprek met Gert-Jan Segers en Pieter Grinwis. De zorgen die hier lokaal leven zijn overgebracht en worden serieus genomen. Wij wensen Gert Jan, Pieter en de nieuwe minister van landbouw Piet Adema, veel wijsheid en bovenal Gods zegen toe bij het verder uitwerken van de te nemen maatregelen om tot een goede en gebalanceerde aanpak van het stikstof probleem te komen, een aanpak met oog voor eenieder die ermee te maken heeft.

Fractie ChristenUnie Oldebroek