25 jaar Hervormde Stichting Jeugd- en jongerenwerk

dinsdag 30 oktober 2007 19:44

We kregen een uitnodiging voor een dankdienst en receptie ter ere van het 25 jarige bestaan van deze stichting, die actief is voor jongerenwerk in de kernen Elburg, ’t Harde, Oldebroek, Oosterwolde en Wezep-Hattemerbroek. En graag gaven we daaraan gehoor, want we hebben veel waardering voor wat deze stichting heeft gedaan en nog doet. We gingen ook in op de uitnodiging tot een korte toespraak. De Stichting heeft wat onze gemeente betreft in 2004 voor een probleem gestaan. Op het terrein van het subsidiebeleid was er de noodzaak kritisch te kijken naar de steeds maar stijgende kosten. Anders gezegd: er moest bezuinigd worden. College en Raad hebben daarover toen een discussie gehad, waarin we ons als fractie stevig hebben geroerd. De wethouder stond voor de legitieme afweging hier en daar te korten op subsidies. We hadden enerzijds daar begrip voor, anderzijds vonden we dat subsidie aan dit jongerenwerk niet zomaar kon worden afgebouwd, ook al omdat we in het kader van het jeugdbeleid in bredere zin de steun van de stichting als partner best kunnen gebruiken. Dat hebben we met steun van de SGP ook kunnen realiseren. Inmiddels werken het algemeen jeugdwerk en de stichting goed samen in afstemming en versterking van elkaars know-how en activiteiten. We hebben de stichting tijdens de receptie gefeliciteerd met hun jubileum, maar ook gecomplimenteerd met hun inzet, die steeds professioneler is geworden. Wethouder Gerard van de Velde uit Elburg sprak mede namens onze wethouder Andre Maat eveneens felicitaties en waardering uit. We hebben vastgesteld dat in onze complexe samenleving het opvoeden, begeleiden en opvangen van jongeren steeds moeilijker wordt. In dit spanningsveld kunnen we alle partners gebruiken die hier actief zijn. We hebben de stichting Gods onmisbare zegen toegewenst.

Ton van Leijen

Toespraken