Raadsfracties Oldebroek: Meer aandacht voor kwetsbare jongeren

zaterdag 14 februari 2009 18:00

Alle fracties in de gemeenteraad van Oldebroek willen meer aandacht voor jongeren met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. Met name voor de mogelijkheid van vrijetijdsbesteding voor deze groep. Het is een taak voor de gemeente om op te komen voor de zwakkere. Meedoen aan de samenleving – ook door kwetsbare burgers – is uitgangspunt in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Er zijn meerdere groepen in onze samenleving die hieronder vallen – aldus deze fracties – maar in hun brief beperken zij zich tot de jongeren met een beperking. Zij stellen hierover vragen aan het college.

In de gebrekkige mogelijkheden aan vrijetijdsbesteding voor deze groep willen de fracties verandering brengen. Al eerder werd door hen aandacht voor dit onderwerp gevraagd. Het college gaf - bij monde van wethouder Maat - toen aan dat er een notitie zal komen. Met die toezegging zijn de fracties raadsbreed niet zo tevreden. Zij vinden dit bij uitstek een onderwerp waarover gesproken moet worden met zoveel mogelijk betrokkenen. Die weten immers het beste welke behoeften er zijn en wat er gemist wordt. Zij ook zijn ongetwijfeld gemotiveerd om mee te denken en met bruikbare suggesties te komen. Het betrekken van burgers bij deze beleidsvorming vinden de fracties noodzakelijk.

Aanpak Elburg als voorbeeld
Vorig jaar was er een initiatief tot een (geannuleerde) informatiebijeenkomst over dit onderwerp waarbij ook MEE Veluwe betrokken was. De fracties verwijzen naar de aanpak in de gemeente Elburg. Daar werden ouders en jongeren uitgenodigd voor een bijeenkomst waarbij ook de vrije-tijds consulente van MEE Veluwe was betrokken. Gezamenlijk heeft men gekeken naar wat er is en wat er wordt gemist. Naar aanleiding daarvan heeft de gemeente een korte notitie opgesteld. De fracties willen in die lijn dat er eerst gesproken wordt met betrokkenen, dat de wensen en suggesties uit dat gesprek door het college op haalbaarheid worden beoordeeld en verwerkt in een notitie aan de Raad die vervolgens besluit.

Vragen aan het college
De fracties vragen daarom of het college bereid is om binnen twee maanden een avond te beleggen waarvoor jongeren met hun ouders worden uitgenodigd. Zij willen dat daarbij ook MEE-Veluwe als deskundige organisatie wordt betrokken. Zij vragen het college pas daarna en op basis daarvan de toegezegde notitie te schrijven. Tot slot vragen zij of het college bereid is om op de website van Oldebroek een link te laten plaatsen naar www.vrijetijdsportaal.nl waarop het aanbod van alle regiogemeenten zou moeten staan.

Klik op onderstaande link voor de letterlijke tekst van de schriftelijke vragen.

schr.vragen WMO 14-02[1]34,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsfracties Oldebroek: Meer aandacht voor kwetsbare jongeren'