Kunt u mij de weg naar het CJG vertellen?

maandag 15 november 2010 19:51

Het Centrum voor Jeugd en Gezin is geopend. De CU staat achter het concept van een CJG: laagdrempelige zorg voor jongeren en opvoeders met lichte opvoedproblemen. Eén gezin, één plan, één team. Samenwerking tussen verschillende hulporganisaties. Dat moet goed komen zou je denken.
Toch werkt dat zo nog niet in de praktijk. Opvoeders weten de weg naar een CJG vaak niet te vinden. De drempel is te hoog. Daarom hebben wij bij de begrotingsbehandeling op 9 en 10 november enkele voorstellen aan het college gedaan.

Voorstel 1:

ga naar de plaatsen waar opvoeders en jeugdigen al zijn en verplaats de spreekuren van het Centrum voor Jeugd en Gezin naar de basisscholen.

Toelichting: Een spreekuur op de basisscholen is laagdrempeliger. Op school opereren de ouders  in een vertrouwenssituatie tussen hen en de leerkracht, vergelijkbaar met die  van de ouders en de deskundigen op het consultatiebureau.

Voorstel 2:

schakel de zorgcoördinatoren op de basisscholen in voor het vervullen van een brugfunctie tussen opvoeders en CJG

Toelichting:

Op basisscholen zijn zorgcoördinatoren aangesteld die het contact verzorgen tussen opvoeders en zorginstanties. Door hen te koppelen aan het CJG  worden zij (en het CJG) effectiever. Op dit moment is er maar een gering aantal uren schoolmaatschappelijk werk op de scholen aanwezig, terwijl er veel meer behoefte is aan dergelijke ondersteuning.

Tijdens de eerste beantwoording was het college bij  monde van wethouder Jan ten Hove enthousiast over onze voorstellen. Helaas kwam hij bij het vervolg van de vergadering terug op zijn eerder enthousiasme.

Het was wel een goed idee, maar we moesten het Centrum voor Jeugd en Gezin nog wat meer aanlooptijd gunnen.

Wij zijn van mening dat hier een kans wordt gemist omdat:

• De gemeente belang heeft  bij een goed bereik van de doelgroepen
  • De gemeente als regievoerder een bijzondere verantwoordelijkheid heeft.
  • De scholen steeds meer behoefte hebben aan extra ondersteuning

Ondersteuning die juist gegeven kan worden door medewerkers van organisaties die samenwerken in het CJG. Wat is er dan makkelijker om af en toe het spreekuur te verplaatsen naar de basisscholen?

Voor de andere  kernen dan Wezep zou het ook een mooie manier zijn geweest om vertrouwd te raken met het CJG.

Wel heeft de wethouder ons toegezegd onze voorstellen op het eerst volgende overlegmoment met directeuren van de basisscholen in te brengen. Onze aangekondigde motie hebben we niet ingediend omdat  de andere partijen vreesden voor weer een bestuurslaag erbij en/of de loop naar het CJG weg te nemen.

Inmiddels hebben we uit een andere bron vernomen dat vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin de contacten met het onderwijs zullen worden aangehaald. Dat er naar meer samenwerking zal worden gezocht om zo kinderen en hun opvoeders beter te bereiken en te kunnen helpen waar dat nodig is.

We zullen op dit onderwerp alert blijven, omdat we het erg belangrijk vinden dat jongeren en hun opvoeders goed geholpen worden. Dat een mooie voorziening als het Centrum voor Jeugd en Gezin net zo’n gewone plaats in gaat nemen als het consultatiebureau.

De drempel moet zo laag worden, dat niemand er meer over struikelt.

Inge de Vries- de Jong

Reacties op 'Kunt u mij de weg naar het CJG vertellen?'