Realisatie Amsberg vraagt zorgvuldige belangenafweging

amsberg in jpgzaterdag 19 februari 2011 10:37

De fractie van de ChristenUnie is blij verrast dat er plannen zijn om de locatie ‘Amsberg’ te herontwikkelen. In het voorontwerpbestemmingsplan wordt de bouw van 4 vrijstaande woningen mogelijk gemaakt. We vinden het belangrijk dat ook bij iets dat je graag wilt alle belangen in gelijke mate worden behartigd.

We hebben als fractie van de ChristenUnie al vele malen gepleit om de aanstootgevende situatie op de locatie van de oude melkfabriek aan te pakken. We zijn dan ook blij verrast met het voorontwerpbestemmingsplan ‘Amsberg-buitenterrein’. Uit het vervolg van de procedure moet nog blijken of de geplande 4 woningen op deze locatie mogelijk zijn.

In de huidige situatie lig de locatie ingeklemd tussen de geluidscirkel van de Zuiderzeestraatweg en de milieucirkel van een aangrenzend agrarisch bedrijf. In het nieuwe plan is er voor gekozen om het agrarisch bouwblok van dit bedrijf naar achteren te verplaatsen en het voorste deel te bestemmen voor woondoeleinden.

We vragen ons wel af of met de keuze voor deze oplossing voldoende recht wordt gedaan aan alle belangen. Daarom hebben we in de commissievergadering van 16 februari de volgende debatvraag ingediend om dit met elkaar te bespreken. “Is er naar de mening van de commissie een juiste afweging gemaakt tussen het bedrijfsbelang van nabij gelegen agrarische bedrijven en het algemeen belang c.q. het belang van het te ontwikkelen plan”.

De commissie was na uitvoerig debat unaniem van mening dat het gewenst is alvorens  tot een aanvaardbaar ontwerpbestemmingsplan te komen, er eerst  weer een overleg met alle betrokken partijen georganiseerd moet worden om te proberen een overeenstemming te bereiken die voor alle partijen aanvaardbaar is. De eigenaars van het agrarisch bedrijf hadden al toegezegd hiertoe bereid te zijn en we zien het ontwerpbestemmingsplan dan ook met vertrouwen tegemoet.

Engbert Jan Ruitenberg

Foto Amsberg: De Stentor