Erris Zandbergen nieuwe wethouder

donderdag 30 augustus 2012 09:54

De fractie van de ChristenUnie stelt als nieuwe wethouder voor Erris Zandbergen uit Woudenberg. Ruimtelijke ontwikkeling vormt de kern van zijn portefeuille. De heer Zandbergen treedt aan in een situatie met moeilijke dossiers. De fractie is er echter van overtuigd dat hij met zijn grote ervaring, kennis en persoonlijke eigenschappen in staat zal zijn zich snel in te werken en een goede relatie met de samenleving op te bouwen.

Erris Pieter Zandbergen heeft ruim 16 jaar ervaring opgedaan als wethouder in de gemeente Woudenberg. Na de middelbare school en bedrijfsopleidingen startte hij een handelsonderneming en verzorgde hij agentschappen voor enkele buitenlandse huizen. Vanaf 1978 heeft hij een jarenlange politieke loopbaan opgebouwd als bestuurder van de lokale kiesvereniging, raadslid en wethouder. Daarbinnen en daarnaast bekleedde hij diverse functies in regionale bestuurscommissies, samenwerkingsverbanden e.d. Ook is hij politiek ambassadeur van de ChristenUnie voor het landsdeel West (Noord- en Zuidholland en Utrecht). Hij heeft als mediator regelmatig bemiddeld in conflicten. De heer Zandbergen is 69 jaar, getrouwd, heeft 3 kinderen en 4 kleinkinderen. Hij houdt hobbymatig dieren, houdt van tuinieren en is een fervent hardloper.

Het feit dat hij in een tussentijdse vacature en dus korte bestuursperiode stapt doet niets af aan zijn ambitie en sterke motivatie. Zelf zegt hij daarover: “De gemeente Woudenberg heeft een goeddeels landelijk en agrarisch karakter, en ik zie grote overeenkomsten met Oldebroek. Ik vind het een eer dat voor mij gekozen is, en ik zal me graag inzetten voor de belangen van deze gemeente.” Erris Zandbergen zal belast worden met de taken die vrij kwamen door het vertrek van CDA-wethouder Nicolet Hoorn. De fractie is blij dat na het abrupte vertrek van mw Hoorn het lokale bestuur relatief snel op sterkte kan worden gebracht. In de procedure zal er nog een integriteitscheck plaatsvinden.

Naast kennismaking met het college stelt de heer Zandbergen er prijs op ook met alle fractievoorzitters kennis te maken. Het is vervolgens aan de gemeenteraad om tot benoeming over te gaan. De fractie hoopt dat de wethouder snel kan worden geïnstalleerd en aan de slag kan. Hoewel de ervaring en kwaliteiten van de heer Zandbergen voorop stonden en de doorslag gaven, is de fractie blij dat er geen nieuwe wachtgeldverplichtingen ontstaan als zijn bestuursperiode is afgerond.

Reacties op 'Erris Zandbergen nieuwe wethouder'