Wisselingen fractie ChristenUnie

vrijdag 14 december 2012 09:38

In de raadsvergadering van 13 december 2012 werd Inge de Vries – de Jong beëdigd als raadslid. Zij neemt de plaats in van Gijs van den Brink. Zij neemt ook plaats in de raadscommissie Samenleving. Hans het Lam werd beëdigd als lid van de raadscommissie Bestuur en Veiligheid. Ook werd Wim Boer benoemd tot voorzitter van de raadscommissie Ruimte en grond. Er werden felicitaties en bloemen gewisseld.

De fractie is blij met deze drie benoemingen het lokale bestuur te kunnen dienen. Inge de Vries zat eerder in de raad, en is bekend met de samenleving, de intern betrokkenen en de dossiers. Hans het Lam neemt in de commissie de plaats in van Willem Bart Junte, die in verband met huwelijk en werk elders zich uit die commissie moest terugtrekken. Hans is in het dagelijks leven als makelaar verbonden aan makelaarskantoor De Passende Woning in de gemeente.

Burgemeester Hoogendoorn noemde in zijn afscheidswoord Gijs van den Brink een gedreven man met een brede interesse. Hij schetste dit langs de lijn van politiek, sport en natuur. Er viel nog iets goed te maken omdat Gijs enkele keren de vinder van het eerste kievitsei was. Daarom overhandigde de burgervader aan Gijs een oorkonde als herinnering daaraan. Bijzonder dat Gijs het laatste ei precies 6 jaar na zijn beëdiging als raadslid in 2006 vond. Ook ontving Gijs een Makkumer bord, en zijn vrouw Annet bloemen.

Namens de fractie noemde voorzitter Ton van Leijen Gijs een idealist en ‘positivo’. Creatief, veel ideeën, niet altijd haalbaar, maar zeker stimulerend. Zaken waarin Gijs een grote rol speelde zijn de plaatsing langs sportvelden van een bord met de tekst “Een vloek mist ieder doel”, het streven naar een Cruijf-court, en meest recent de uitbreiding van de fietsroute langs waterrijke gebieden. De fractie heeft respect voor de keuze van Gijs om het voorzitterschap van WHC op zich te nemen. Ze is hem dankbaar voor wat hij de afgelopen zeven jaren heeft betekend voor de partij, de raad en de samenleving.

In zijn afscheidswoord dankte Gijs de Heer, Annet en zijn kinderen. Ook bedankte hij de fractie, en de raadsleden voor alle ‘mee- en tegenwerking’. Vanuit de ellende in de wereld schetste Gijs de weelde van onze nog steeds in welvaart verkerende samenleving. Gijs deed een oproep aan het bestuur om op inhoud te blijven besturen. Hij noemde thema’s die volgens hem voor de toekomst vooral belangrijk zijn. In zijn ‘droom’ voor de toekomst ziet Gijs een paar idealen waarvan hij hoopt dat die ooit realiseerbaar zijn, zoals een heus NS-station voor H2O in Hattemerbroek, en een tramlijn over de west-Veluwe. Hij sloot af met het uitspreken van zijn geloof in de beloften van God, en plaatste dit in het perspectief van Kerst.

klik op onderstaande link voor de laatste afscheids woorden van Gijs van den Brink uitgesproken in de gemeenteraad
TitelBestandsgrootteMIME-type
121212 Afscheid gemeenteraad Gijs van den Brink33,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Wisselingen fractie ChristenUnie'