Gesprek met het onderwijs

donderdag 20 december 2012 13:54

Onlangs hadden we een gesprek met vertegenwoordigers van het primair onderwijs in Wezep en Hattemerbroek. Daar was alle reden toe. In de communicatiemisser over het sluiten van gymzalen als onderdeel van de plannen voor aankoop van de Erica Terpstrahal was het onderwijsveld niet geïnformeerd. Iemand schreef ons zich zorgen te maken over de mogelijke kloof tussen samenleving en politiek. Zoiets trek je je als fractie natuurlijk aan, en dus hebben we alsnog een gesprek gearrangeerd.

We spraken met Ina Martens (Nassauschool Hattemerbroek), Ronald Post (Oranjeschool, Goede Herderschool Wezep), Stijnie van Dorp (De Bron) en bovenschools directeur Ben Kanis (De Rank en De Bron Wezep). Van onze kant waren naast Gijs van den Brink (in een van zijn laatste activiteiten als raadslid) ondergetekenden aanwezig. Het was een constructief gesprek. Van beide kanten was er de moed openhartig te spreken en elkaar te confronteren met argumenten pro en contra. Zo konden misverstanden uit de weg worden geruimd. Natuurlijk ziet ook het onderwijsveld wel de voordelen van de ET-hal. De pijn zit bij de gesprekspartners zoals bekend vooral in de eventuele sluiting van de gymzalen. Zij kwamen met zinvolle en bruikbare suggesties voor het vervolg, waarmee we ons voordeel kunnen doen. Daarnaast zijn er wat alternatieven verkend. Vanzelfsprekend werden er geen definitieve uitspraken gedaan over het vervolg. Sinds de eerste voorstellen is er een nieuwe situatie ontstaan, waardoor wij niet vanzelfsprekend met eenzelfde opstelling in de raad komen als bij de behandeling van het eerste voorstel.

We zullen ons dus opnieuw beraden zodra het college met het onderwerp terugkomt. Natuurlijk blijft de leefbaarheid van de kern Hattemerbroek een belangrijk aandachtspunt, maar zeker ook de veiligheid van kinderen en de effectieve leertijd rond het vak bewegingsonderwijs, en rondom effectieve leertijd in bredere zin. De uitnodiging tot bezoek van een van de scholen hebben we graag aanvaard.

Wim Boer, Inge de Vries, Ton van Leijen

Reacties op 'Gesprek met het onderwijs'