Gemeentelijke samenwerking, bedrijvigheid en cultuur in H2O

werkbezoek H2O gemeentes bij Hattemerbroekdonderdag 28 februari 2013 14:28

Deze drie thema’s stonden centraal bij het werkbezoek dat de ChristenUnie Statenfractie Gelderland op 27 februari bracht aan de drie gemeenten. Na de ontvangst in het Raadhuis te Oldebroek werd uitvoerig van gedachten gewisseld over de stand van zaken rond bestuurlijke samenwerking en fusie. Dit in het licht van de bestaande samenwerking en de steeds knellender aandrang vanuit het kabinet. De ontwikkelingen en verschuivingen werden in kaart gebracht. Alle partners zien nog steeds grote voordelen in het verder uitwerken van samenwerking voor een sterkere dienstverlening, een moderne kwalitatief goede organisatie, en een sterkere positie in de regio. We zoeken balans tussen het verkrijgen van meer duidelijkheid over bewegingen die er nog zijn en het niet onnodig laten vertragen van de succesvolle samenwerking die al is bereikt. Aanverwante thema’s als woningbouw en de kleine scholenproblematiek werden eveneens besproken.

Vanzelfsprekend kwam ook het bedrijventerrein nabij Hattemerbroek aan de orde. Voor de ChristenUnie is dit gemeenschappelijke bedrijventerrein H2O van groot belang voor de werkgelegenheid in de regio. Voorwaarde voor een goed functionerend terrein is de ontsluiting ervan. Als het aan de Gelderse ChristenUnie fractie ligt wordt er dit jaar nog provinciaal geld vrijgemaakt voor de nieuwe ontsluiting aldus Pieter Plug. In het verleden is deze ontsluiting een onderwerp van discussie in de provincie geweest. De economische en financiële crisis dwingt onze gemeenten - evenals vele andere in Nederland - tot bijstelling van idealen en mogelijkheden. Gedwongen afwaardering kan het risico van een zekere verlamming als gevolg hebben, en de fracties spraken uit dat kwalitatief koersen het beste antwoord is. Concreet heeft dat te maken met afstemming in relatie tot (functies van) andere bedrijventerreinen. Wellicht dat een meer thematische invulling een goed antwoord is, waarbij specifieke bedrijvigheid passend bij deze regio voorgang krijgt, zoals de logistieke sector. Dergelijke uitgangspunten raken o.a. het aspect van kavelgrootte. Uiteraard werd gespreken over de noodzaak van een gewijzigde toegang vanaf de A28.

De voltallige Statenfractie en de royale afvaardigingen van de drie fracties alsmede de vier wethouders bezochten vervolgens Vadesto in Hattem voor een werklunch. Wethouder Herman van der Stege gaf inzicht in een ambitieus plan om het Apeldoorns kanaal te upgraden, waarbij het nog meer bevaarbaar maken centraal stond, met daarbij nieuwe elementen als ecologische kruisingen voor dieren, het bereikbaar maken van het achterland voor toerisme, enz. Zo leerden we wat een drop-lock is, en welke partijen eendrachtig meewerken aan dit boeiende en creatieve plan.

Het werkbezoek werd afgesloten met een bezoek aan twee erfgoederen in de gemeente Heerde.

Molen de Vlijt in Wapenveld is van betekenis voor de hele gemeente Heerde. Dat geldt ook voor de plannen met monumentale boerderij De Erven IJzerman. Historie, ondernemerschap en een enorme dosis creativiteit en samenwerking vormen de succesfactoren bij het herstel en actueel in functie brengen deze veelzijdigeobjecten, zodat natuurhistorie behouden blijft en er aantrekkelijke recreatief-toeristische functies in de regio bijkomen.

Reacties op 'Gemeentelijke samenwerking, bedrijvigheid en cultuur in H2O'