Integriteitsdiscussie afgerond, alertheid blijft

vrijdag 15 maart 2013 14:12

Het is goed dat college en raad zich grondig hebben bezonnen op wat anno 2013 integriteit en integer handelen inhoudt. De deelnemers hadden als doel aan de hand van diverse (soms verzonnen) praktijksituaties na te denken over het onderwerp. Er mag geen sprake zijn van belangenverstrengeling of de schijn daarvan. Politici en bestuurders moeten transparant en integer zijn. Aan de andere kant moet de grens bewaakt worden naar verdachtmakingen. Bij integriteit hoort ook dat gelet wordt op zuivere, eerlijke argumentatie, en dat recht wordt gedaan aan zaken en personen. Daarin ligt een dure opdracht voor ons allemaal als volksvertegenwoordigers.

Aldus de fractie van de ChristenUnie in de raadsvergadering over dit onderwerp. Directe aanleiding tot de discussie vormde de verwarring die ontstond op 15 november 2012 toen de raad sprak over de aankoop van de Erica Terpstrahal. Tegelijkertijd meent de fractie dat toen ook iets zichtbaar werd van vragen die al langer leefden maar minder bespreekbaar werden gemaakt. Vragen over wat precies wel kan in posities en rollen. De praktijk in Nederland laat zien dat en hoe er soms glijdend iets verkeerd kan gaan. College- en raadsleden hebben de verantwoordelijkheid daar scherp op te letten. Daarvoor worden de spelregels ook aangevuld. Een van de belangrijkste uitspraken uit de bijdrage van professor Engels was dat je integriteit niet mag politiseren. Oftewel: het politiek gebruiken van een integriteitsaspect is niet integer.

De fractie van de ChristenUnie is er blij mee dat er unaniem is uitgesproken van de discussie te willen leren. Deze mooie en constructieve  insteek steunt de fractie. We wilden en willen in het gezamenlijke proces elkaar niet de maat nemen, geen tribunaal vormen voor bepaalde gelukkige of minder gelukkige momenten, maar samen leren van situaties om het vervolgens beter te kunnen doen. Met die intentie wordt ook het onderzoek rond het wijngoed Morren opgezet en uitgevoerd. Wij werken in die lijn daar graag aan mee. De discussie is afgerond. Het is nu – aldus de fractie - aan ons allemaal na vandaag te laten zien wat we ermee doen.

Tijdens de behandeling lieten enkele fracties iets doorklinken van moeite die ze op sommige momenten hadden ervaren. Toen CDA en ABO echter alsnog op incidenten wilden ingaan zei raadsvoorzitter burgemeester Hoogendoorn het jammer te vinden als we nu al weer achterom gaan kijken. Hij deed een oproep om uit de discussie nu geen politieke munt te willen slaan, maar de bewustwording als winstpunt te markeren.

Ton van Leijen

Reacties op 'Integriteitsdiscussie afgerond, alertheid blijft'