De Hullen: een ondernemend zorgcentrum

Pasfoto Liesbeth mei 2010vrijdag 06 december 2013 19:12

Zorgcentrum De Hullen in Oldebroek biedt ondersteuning aan bewoners en bezoekers op verschillende wijzen. Zo worden er dagelijks warme maaltijden bereid, biedt het team ondersteuning bij noodzakelijke verzorging of zelfs verpleging, maar kan men er ook terecht voor dagopvang en behandeling door diverse therapeuten. Het krijgen van de juiste zorg is op dit moment een belangrijk bespreekpunt in de gemeenteraad van Oldebroek en daarom bracht onze fractie graag een werkbezoek aan de Hullen, onderdeel van Het Baken. Gastvrouwen Marijke van Driel en Geke van Zijl, beide afdelingshoofden hadden voldoende stof om ons stevig bij te praten. Zij weten heel goed dat het roer om moet en dat het motto is: meer zorg met minder geld, wat o.a. te realiseren is door op een andere wijze te gaan zorgen: “van zorgen voor naar zorgen dat”.

De Hullen, een begrip voor menig Oldebroeker,  heeft de afgelopen jaren belangrijke veranderingen ondergaan, zowel wat betreft het uiterlijk als wat betreft de visie op zorg.  De missie die de organisatie heeft is: het verlenen van ondersteuning vertrouwd en dichtbij.  De ondersteuning die men biedt is afhankelijk van de hulpvraag, maar is ook afhankelijk van de aanwezigheid van mantelzorgers, die  vanaf opname worden betrokken bij de totale zorgverlening.  Op het gebied van persoonlijke verzorging, begeleiding en vervoer zijn ruim 100 professionals actief, maar er zijn minstens evenveel vrijwilligers die zich volledig inzetten voor hun naasten. De dames Van Driel en Van Zijl roemen de bereidheid van burgers in onze gemeente om zich voor elkaar in te zetten. Zij zien om hen heen dat er veel zorgcentra de deuren moeten sluiten omdat het financieel niet meer haalbaar is. Dankzij de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers is dat bij De Hullen niet aan de orde. Wel geven zij aan dat zij ook heel dankbaar zijn voor hulp van bijv. de stichting Vrienden van de Hullen of de plaatselijke kerken omdat zij dan in staat zijn iets extra’s te doen, zoals het aanleggen van een mooie tuin en/of het vervoeren  van personen.

Zorgcentrum De Hullen beschikt over 38 appartementen voor het verzorgingshuis en 3 woningen met ieder 6 bewoners die dementerend zijn. Daarnaast vindt er dagopvang plaats en wordt er vanuit  De Hullen Zorg Thuis gegeven aan ruim 60 clienten. Op het terrein zijn 3 flats met 43 zorgappartementen . Deze bewoners kunnen ook deelnemen aan de activiteiten en maaltijden binnen De Hullen en diverse vormen van zorg krijgen. Ook is het behandel-  en adviescentrum toegankelijk voor inwoners van Oldebroek.

Voor het verzorgingshuis is er sprake van een lange wachtlijst. Dit ondanks het feit dat men al merkt dat mensen, noodgedwongen door bijvoorbeeld een lage zorgindicatie, langer thuis blijven wonen.  Het is dan ook bijzonder te horen dat er volgend jaar 3 appartementen minder worden bekostigd vanuit het zorgkantoor. Gelukkig zijn de afdelingshoofden  creatief in het bedenken van oplossingen om inkomsten te genereren of kosten te drukken, ondernemerseigenschappen. Ons bleek al snel dat deze eigenschappen anno 2013 nodig zijn  om een dergelijke zorglocatie te runnen, want de toegekende zorg-uren zorg per persoon worden minder en ook de uurprijs wordt lager. Toch wil men gaan voor goede kwaliteit en van daaruit komen de ideeën om ook bezoekers de mogelijkheid te geven om te blijven eten en om b.v. concerten en activiteiten  te organiseren voor bewoners en andere liefhebbers.  Maar zo zijn er nog meer ideeën.

Niet alles wat men wil is mogelijk, bijvoorbeeld  als gevolg van geldende wet- en regelgeving, maar daardoor laat men zich bij De Hullen niet uit het veld slaan.  Vol enthousiasme gaan alle medewerkers van de Hullen voor optimale zorg voor hen die het nodig hebben en zij hopen dat ook te blijven doen als een deel van hun activiteiten niet meer onder de AWBZ valt, maar wellicht onder de zorgverzekering of onder de WMO.  Hoe dit allemaal zal gaan is nog niet bekend, maar wel duidelijk is dat het team van vrijwilligers en professionals ondanks deze onzekerheid vanuit een bewogenheid zorg verleent  en dat merk je.  Het voelde voor ons ook zoals een bewoner vertelde:  Het is hier goed!

Het doel van een fractiebezoek is ook om te kijken wat wij mee kunnen nemen naar de lokale politiek als item en daar kwam heel duidelijk naar voren dat men zich veel zorgen maakt over de dagopvang. Nu zijn er nog mensen die met problematiek langer thuis blijven wonen. Om de mantelzorger te ontlasten maken zij een of meerdere  dagen gebruik van de dagopvang van De Hullen, maar dat gaat in de toekomst veranderen.  Denkbaar zijn dan problemen op het gebied van overbelasting van mantelzorgers en een schrijnende leefsituatie van burgers.  Met dit zorgpunt  in onze gedachten namen wij , Ton van Leijen,  Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Wim Boer, Arie-Jan van Oort en Liesbeth Vos – van de Weg dankbaar , maar ook onder de indruk van de werkzaamheden die verricht worden in dit zorgcentrum, afscheid.

Liesbeth Vos – van de Weg

Reacties op 'De Hullen: een ondernemend zorgcentrum'