Traditionele gemeenteraad toe aan verandering

Portret Henk mei 2014zaterdag 12 november 2016 17:18

De huidige gemeenteraad waarin leden zitting hebben die één keer per vier jaar gekozen worden voldoet niet meer stond er twee weken geleden in alle kranten te lezen. De onvrede over politici en de maatschappelijke polarisatie roepen om een nieuwe democratie.  Oldebroek kent nu 19 raadsleden maar dat zouden er mogelijk 150 moeten worden die slechts driemaal per jaar bij elkaar komen. Deze 150 nieuwe leden zouden niet gekozen moeten worden door de inwoners maar door middel van loting worden samengesteld. Geen democratie maar een zogenaamde lottocratie. Ook is het mogelijk dat voor specifieke onderwerpen de besluitvorming overlaat van burgerdeskundigen die dan de plaats innemen van de raadsleden. Men wil verandering om de burger een stem te geven bij de besluitvorming in de raad buiten de verkiezingen om.

Nu ben ik ook zeker wel voor verbeteringen en zie ik ook wel dat de opkomstpercentages ook bij gemeenteraadsverkiezingen dalen. Nu haalt Oldebroek nog wel een opkomstpercentage van 60% maar als dat onder de 50% daalt ga je je toch echt afvragen of het democratisch gehalte nog wel voldoende is om besluiten te mogen nemen.  Een groot deel van de burgers stemt op een kandidaat van een partij waarin hij of zij vertrouwen heeft. Vertrouwen dat die kandidaat de juiste beslissingen zal nemen en alle belangen die spelen op de juiste wijze kan wegen. In Oldebroek voor Mekaar geven we de burger een stem om mee te denken bij allerlei zaken die spelen in zijn of haar omgeving. Ook geven we belangengroepen een budget mee om zelf bijvoorbeeld het onderhoud van het openbaar groen uit te (laten) voeren op een wijze zoals de bewoners van de woonkern dat invullen.

Je kunt je afvragen of burgers die geloot worden om in de gemeenteraad zitting te nemen hier wel op zitten te wachten. In ieder geval zullen de burgers die nu hun volste vertrouwen uitspreken door hun stem op een kandidaat uit te brengen er doorgaans weinig voor voelen om straks als ze gekozen worden zelf het raadswerk te moeten uitvoeren. Vergeet daarbij ook niet dat er vaak meerdere belangen spelen bij een bepaald onderwerp en je je niet kunt beperken tot je eigen belang naar voren te brengen. Je zult bovendien meerderheden moeten vinden om een besluit over een voorstel te kunnen nemen. Dat verandert echt niet als je met raadsleden werkt die door loting zijn aangewezen.

Met Oldebroek voor Mekaar zijn we naar mijn mening op de juiste weg. Groepen van burgers zijn steeds meer betrokken bij de voorbereiding van de besluitvorming en ventileren wat er aan ideeën leeft in hun naaste omgeving.  We zijn nog maar net op weg en leren met vallen en opstaan. Maar voor Oldebroek oogt mij dit een ideale route om de burgers te horen en een stem te geven.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Traditionele gemeenteraad toe aan verandering'