Gezondheidsbeleid: goed lokaal afstemmen

dinsdag 29 mei 2007 09:51

Agendapunt 12 van de Raadsvergadering van 22 mei luidde: “Vaststelling startnotitie gezondheidsbeleid 2008-2012” In deze startnotitie wordt voorgesteld om aan te sluiten bij de vijf speerpunten van de Rijkspreventienota “Kiezen voor Gezond Leven” van het ministerie van VWS. Deze speerpunten zijn: roken, schadelijk alcoholgebruik, overgewicht, diabetes en depressie.

Onze fractie kon instemmen met het voorstel, echter met wel enkele aanvullingen.
Ons lijkt het goed om met de regiogemeenten aan te sluiten bij het landelijke gezondheidsbeleid, maar dan wel met een goede lokale afstemming. In onze gemeente zullen niet al de vijf speerpunten evenveel aandacht verdienen. Toch lijkt het ons niet goed om op voorhand al aan te geven welk speerpunt voorrang verdient. Het lijkt ons verstandig om eerst de interactieve bijeenkomst af te wachten; we kunnen dan van de betrokken parijen, instellingen en burgers horen waar de knelpunten liggen voor onze gemeente en daarop het beleid afstemmen.

Wel is het goed om te kijken hoe we kunnen meeliften met de landelijke PR campagnes en financiële middelen die de rijksoverheid en/of provincie mogelijk ter beschikking stellen, en met de bijeenkomsten die worden georganiseerd over de vijf thema’s. Ook is het goed dat je kunt vergelijken met landelijke cijfers.
Na de interactieve bijeenkomst en als het beleidsplan is opgesteld, hebben we genoeg op papier staan om (verder) aan het werk te gaan.

Inge de Vries – de Jong

Reacties op 'Gezondheidsbeleid: goed lokaal afstemmen'