Voorronde Nationale Voorleeswedstrijd

donderdag 21 februari 2008 09:32

Dinsdagavond 19 februari was het zover en streden tien jonge, enthousiaste maar ook wat zenuwachtige jongeren om de eerste plaats tijdens de voorronde van de Nationale Voorleeswedstrijd.

Ieder jaar organiseert de Stichting CPNB en de Vereniging van Openbare Bibliotheken de Nationale Voorleeswedstrijd. Deze wedstrijd wordt gehouden om het lezen onder kinderen te stimuleren op een leuke manier. Voorlezen is namelijk één van de manieren om leesmotivatie bij kinderen binnen en buiten de school te vergroten. We weten allemaal hoe belangrijk lezen voor kinderen is dus ik vond het erg leuk om als jurylid mee te mogen werken aan deze avond. Tien scholen uit de gemeente Oldebroek hadden een afgevaardigde gestuurd. Zes meisjes en vier jongens. Het was best bijzonder dat bijna de helft van de kandidaten uit jongens bestond omdat landelijk gezien er altijd maar weinig jongens mee doen.

In de bibliotheek van Oldebroek heerste en gezellige en opgewonden sfeer onder de 10 kandidaten Allemaal hadden ze hun blik gericht op de prachtige voorleesstoel voor in de zaal.
Ook prikten de ogen van de belangstellenden in hun rug. Velen waren misschien wel net zo zenuwachtig als de voorlezers zelf. Gelukkig was daar bij het lezen niets van te merken. Er werden mooie, grappige, verdrietige en aangrijpende gedeelten voorgelezen uit het boek dat ze zelf hadden uitgekozen. Ze deden enorm hun best om het publiek te boeien en dat lukte dan ook goed. Er werd steeds goed geluisterd en vaak was het jammer dat het verhaal niet werd afgemaakt…

Daarna kwam de moeilijke taak voor ons als jury. We hebben op heel veel zaken gelet. Hoe was het contact met het publiek? Hoe gebruikten ze hun stem? Hadden ze een passende mimiek en paste het verhaal bij de lezer?
Uiteindelijk moesten we natuurlijk tot een beslissing komen en dat was echt niet gemakkelijk.
Na lang beraad konden we de winnares bekend maken: Demi van Werven!
Zij mag het komende jaar het stokje overnemen van de winnaar van vorig jaar: Jochem Wolf. Ook mag zij door naar de volgende ronde.
Alle kandidaten kregen een boekenbon, een pen en een oorkonde en kunnen heel tevreden over zichzelf zijn. Ze hebben het er goed afgebracht!

Inge de Vries- de Jong

Foto Alida Bosma (Locomediagroep)

Reacties op 'Voorronde Nationale Voorleeswedstrijd'