Jaarverslag: belofte naar de toekomst?

vrijdag 23 mei 2008 12:22

We hebben in de Raad van 20 mei j.l. gesproken over het Jaarverslag en de inbegrepen Jaarrekening. Naast de begrotingsbehandeling en de Voorjaarsnota (zie elders op deze site) zijn dat ongeveer de belangrijkste momenten van het politieke jaar. Hoe is onze gemeente over 2007 bestuurd? Wat is er gedaan, wat is gelukt en wat niet? Dit zijn de centrale vragen. We hebben ons vertrek genomen in het bijbelboek Jesaja, waarin gesproken wordt over Gods werk in de geschiedenis als een belofte voor de toekomst. Natuurlijk is Gods werk niet te vergelijken met het onze. Maar we mogen wel een bescheiden plekje in Zijn plan met de wereld hebben. Daarin nemen we onze verantwoordelijkheid ook als fractie. En we zijn we dankbaar voor de gezondheid die de Heer gaf om te kunnen leven en te werken.

We hebben een veelheid van zaken opgenoemd waar we blij mee zijn. Er gebeurt immers heel veel. Toch moesten we ook aangeven dat er veel zaken zijn waar we (nog) niet tevreden over zijn. We hebben als onze mening gegeven dat er een goed en verantwoord financieel  beleid is gevoerd. We stelden vragen en die werden beantwoord. Wethouder Klein zegde toe goed te kijken naar het parkeerprobleem van vrachtauto’s in woonwijken. Dat neemt namelijk weer duidelijk toe. Het is echter ook een belangrijke handhavingstaak voor de politie. (De dag erna heb ik dit in het overleg met de korpsleiding aan de orde gesteld, die aangaf dit weer serieus op te pakken.) Wethouder Maat gaf desgevraagd inzicht in wat en hoe er gewerkt wordt aan regievoering op de naar onze mening nog vaak verbrokkelde maatschappelijke hulpverlening. Wethouder Veldhoen gaf aan alert te zijn op een ‘gezonde’ positie van het vermogen, specifiek de reserve algemeen grondbeleid.

Veel tijd hebben we besteed aan de capaciteitsproblemen. Met een beperkt budget en veel hardnekkige vacatures is het voor het ambtelijk apparaat niet eenvoudig de planning te halen. Rijksoverheid en Tweede Kamer komen met nieuwe wetten die veel werk meebrengen, maar het geld dat daarmee is gemoeid wordt niet bijgeleverd. Dat vergt nogal eens bijstellingen in prioriteiten, planningen, inzet. We hebben daar (heel) veel begrip voor. Maar dat belemmert wel een realistisch samenspel tussen raad en college. Hoe weet je nou of wat je afspreekt ook werkelijk zal gebeuren? Essentieel denken we voor vertrouwen en goed samenspel!

Daarom hebben we gevraagd om (een notitie voor) een open dialoog als raad met het collge over twee denkrichtingen:

a.      meer samenwerking en uitwisseling van expertise met andere gemeenten (we hoeven niet alles zelf in huis te hebben)

b.      kritisch kijken naar de ambities: willen we niet teveel? Leggen we de lat niet te hoog?

Het college zegde bij monde van wethouder Klein toe graag aan dit verzoek te willen voldoen. Nadien steunden ook enkele andere fracties dit verzoek.

Ton van Leijen

Voor de volledig uitgesproken tekst klik op onderstaande link

TitelBestandsgrootteMIME-type
inbreng Raad 20 mei 2008 Jaarverslag en Jaarrekening 200752,5 kBapplication/msworddownload