vrijdag 30 mei 2008 16:41

In een ingewikkeld onderwerp komt er langzamerhand nu echt duidelijkheid. De fractie van de ChristenUnie had het college gewezen op een cruciale fout in de berekening van de kosten voor het onderhoud van die begraafplaatsdelen, waarvoor in het verleden geen kosten in rekening zijn gebracht. Bovendien vindt de fractie, dat deze kosten niet aan toekomstige gebruikers berekend mogen worden, maar ten laste van het onderhoud groen dienen te komen.

Over de berekening van de afkoopsommen voor onderhoudsrecht heeft de fractie het college erop gewezen, dat zij de opbrengst van de rente van de afkoopsommen niet van het tarief heeft afgetrokken, waardoor het tarief van de afkoopsom wellicht gehalveerd kan worden. Alle fractie's hebben zich achter het voorstel van de ChristenUnie geschaard, zodat het college, bij de definitieve vaststelling van de tarieven , hiermee rekening dient te houden.

Vervolgens heeft de fractie van de ChristenUnie erop aangedrongen om een duidelijke huis-aan-huis folder te ontwerpen, waarin de verordening en de tarieven op een begrijpelijke manier worden uitgelegd.

Het voorgaande kwam - na een lang voorbereidingstraject - aan de orde in de raadsvergadering van 27 mei j.l. Het bleek opnieuw een gevoelige materie te zijn, ook al omdat er in de pers de nodige onvolledige en soms onjuiste verhalen opdoken. We hebben als fractie bedongen dat de definitieve tariefstelling c.a. nu in september aan de orde komt, en dat tegen die tijd de burgers die met deze zaken te maken krijgen goede informatie krijgen zodat ze de juiste afwegingen kunnen maken.

Over de herhaaldelijk uitgestelde behandeling hadden wij samen met CDA, SGP en VVD een pittige brief aan het college geschreven. De ernst van dat signaal werd door het college goed opgepakt. Wethouder Klein gaf namens het college aan waar er misverstanden waren, en welke onvoorziene hobbels er tijdens de rit bleken te zijn. We hebben opgemerkt dat de raadszaal geen rechtszaal is, en dat we elkaar graag met argumenten willen overtuigen. Alles afwegende hebben wij met de integere toelichting van de wethouder genoegen genomen. Dit ook na de afspraak dat in de septembervergadering van de raad we definitief over de tarieven c.a. kunnen spreken, zodat de belangen van de betreffende burgers maximaal kunnen worden afgewogen en gehonoreerd. De SGP, die zich in dit dossier in pers en raad behoorlijk had geroerd, bleef alleen staan met een naar onze overtuiging ‘doorgeschoten verkeerde' motie van afkeuring.

Als we dus de balans opmaken denken wij dat we flink hebben bijgedragen aan een verantwoord en toekomstbestendig beleid rond het begraven. Ongetwijfeld komt het onderwerp dit najaar nog terug.

Cees Souman en Ton van Leijen

Reacties op 'Raad schaart zich achter het voorstel van ChristenUnie tot aanpassing van tarieven begraven'