Voorjaarsnota 2008: politieke speerpunten fractie ChristenUnie

vrijdag 23 mei 2008 14:15

In dezelfde Raadsvergadering van 20 mei hebben we gesproken over de Voorjaarsnota. In dat stuk wordt als het ware tussentijds de balans opgemaakt over de financiële posite van de gemeente (aan de hand van recente rapportages, rijksregelingen e.d.). De Voorjaarsnota is als het ware de thermometer voor de begroting in het najaar. De financiële positie van onze gemeente staat onder druk, zoals ik al aangaf in de tekst over het Jaarverslag 2007. Dat vergt van het college veel denkwerk, maar ook veel kunst- en vliegwerk om de zaken op orde te houden. Gelukkig wordt er op dit vlak degelijk handwerk geleverd.

Ook wordt sinds vorig jaar aan de raad gevraagd richtinggevende uitspraken te willen doen. Daarmee kan het college dan rekening houden bij de samenstelling van de begroting voor 2009 en volgende jaren. Die begroting wordt behandeld in november van dit jaar, maar de contouren ervan moeten al vóór de zomervakantie vastliggen We steunen die aanpak. Het is niet alleen praktisch, maar doet ook recht aan de democratie: laten fracties maar kleur bekennen over wat zij belangrijk vinden. Het CDA - en de SGP iets minder -  doen daarin mee. De PvdA is niet zo gelukkig met deze aanpak, maar voelt wel aan dat als andere fracties dat doen het niet sterk is te zwijgen over je eigen prioriteiten. Dus gaf ook de PvdA een aantal punten aan die zij belangrijk vindt. Zelfs de VVD kwam aan het slot nog met één richtinggevende uitspraak: economie en bedrijfsleven want ‘’daar moet het verdiend worden..” Liberaal, maar wel helder.

Het zijn richtinggevende uitspraken, dus we hebben ons niet gebonden aan de uitvoering ervan in vorm en budget. We hebben deze keer voor drie thema’s gekozen. Daarmee verwaarlozen we niet andere belangrijke thema’s. Als ChristenUnie zulen we immers altijd blijven staan voor de sociaal-zwakkeren in de samenleving, een gezonde economie, zingevingszaken etc.

Onze thema’s:

* veiligheid: onze gemeente wordt nog niet in alle opzichten voldoende veilig bevonden

* brede-school-ontwikkeling in combinatie met het multi-funcioneel gebruik van accommodaties, educatie en zingeving; daarbij hebben we een kritische kanttekening gemaakt bij een gedachte brede school-coördinator: we stelden voor die niet alleen door de gemeente te laten bekostigen, maar deels ook door de belanghebbende scholen of andere partners

* gezond gedrag, met name alcoholmatigingsbeleid, alcoholmisbruik tegengaan, overgewicht c.a.

Tot slot gaven we nog wat kritische kanttekeningen bij de stukken. Maar daarvoor en voor het hele verhaal verwijs ik graag naar de bijlage.

Ton van Leijen

(klik op ondertaande link voor de volledig uitgesproken tekst)

pol inbreng Raad 20 mei 2008 Voorjaarsnota46,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Voorjaarsnota 2008: politieke speerpunten fractie ChristenUnie'