ChristenUnie: Lokale overheid moet slagvaardiger

dinsdag 11 november 2008 19:53

Oldebroek moet als kleine gemeente zich versterken door meer samen te werken met ander partners in de regio. Bevolkingsgroei en –afname zijn vaak een regionaal verschijnsel, wat ook geldt voor het klimaat voor de vestiging van bedrijven. Dus hebben ook werkgelegenheid en woningbouw regionale kanten. Dat vraagt om een stevige plek van de gemeente in het regionale netwerk. Dat is ook nodig om tegenwicht te bieden aan toenemende bemoeienis van rijk en provincie.
Slagkracht door samenwerking, via gerichte investeringen, maar ook door middel van een goede relatie met de burgers. De plaatselijke overheid moet dichtbij de burgers staan om een goede afweging tussen algemeen en individueel belang te kunnen maken.

Aldus een paar grondtonen uit de algemene beschouwing van de fractie van de ChristenUnie bij de begroting voor 2009 en volgende jaren.

Burgerbetrokkenheid, leefomgeving
Dit noemt de fractie een essentieel aandachtspunt. Burgers moeten zelf met de afweging tussen persoonlijk en algemeen belang worden geconfronteerd, zodat ze zelf gaan nadenken over de eigen rol in verdelingsvraagstukken. Hopelijk met als bijeffect meer begrip voor de overheid, draagvlak voor beleid en vertrouwen in college en raad. De fractie pleit voor duurzame toekomstbestendige structuren. Gerichte investeringen moeten ervoor zorgen dat nieuwe generaties hier kunnen blijven en er dus voldoende woningen zijn, dat er werk is, goede voorzieningen, Kortom: dat Oldebroek een aantrekkelijke leef- en woonomgeving is. Beleid dat ook rekening houdt met demografische verschuivingen: verdunning van gezinnen, mobiliteit, met pressie als gevolg van de stedelijke ontwikkeling van Zwolle en Kampen, enz.

Samenleving
De fractie is positief over de voortvarende afhandeling van de WMO-adviesraad. Ze verzoekt na te gaan of het mogelijk is burgers via de website mee te laten denken over WMO-beleid. Burgers kunnen immers zelf het beste aangeven welke voorzieningen er nodig zijn. Complimenten ook voor de vele vrijwilligers en mantelzorgers; zonder hen zou het niet mogelijk zijn om de voorzieningen in Oldebroek op niveau te houden. Op diverse terreinen: hulp en zorg, sport, cultuuruitingen in diverse vormen.

Brede school
De fractie ziet aantrekkelijke mogelijkheden van een zogenoemde brede school voor sommige kernen. Om voor de ontwikkeling van jonge mensen versterking en verrijking te bereiken door verbanden te leggen in ontwikkeling, ondersteuning, enz. Gebouwelijk past het ook prima in onze zoektocht naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties. Dit lijkt echter op een debacle uit te lopen. Na jaren van notities, overleg, enquêtes, studiebijeenkomsten verhuist er alleen een school naar een nieuw gebouw. De fractie gunt dat deze school van harte, maar vraagt zich af waarom er geen goede projectvoering is geweest.

Economie, milieu
Enthousiast is de fractie over het bedrijventerrein H2O. De eerste ondernemer die daar op "nieuwe grond" z'n onderneming start mag van de fractie met applaus begroet worden. Ook gaat de fractie voor biobased economy. Het is goed om innovatief bezig te zijn. Nauwkeurig en deskundig onderzoek is gewenst, en ze wil graag de expertise van de universiteit van Wageningen binnen onze gemeentegrenzen halen. Dat biedt als perspectief ook een nieuwe beroepsbevolkingsgroep. De fractie daagt het college uit om van H2O het meest energie-neutraal ingerichte industrieterrein van Nederland te maken. Ook breder wil ze pleiten voor energiewinning uit asfalt en het gebruik van aardwarmte.

Woningbouw
Op het gebied van ruimte en wonen ziet de fractie graag meer daadkracht. Te vaak hoort ze dat onderhandelingen over woningbouw en dan met name de sociale woningbouw moeilijk gaan, met als resultaat dat er nog steeds veel te weinig gebouwd wordt. Ze maakt zich zorgen dat straks het contingent voor de Noord-Veluwe vol is en dat Oldebroek achter het net vist. Onder andere op dit terrein pleit de fractie voor een meer assertief overleg met de provincie.

Financiën
Ook hierbij heeft de fractie zorgen. Winstnemingen uit exploitatieopzetten van de verschillende bouwlocaties gaan steeds iets omlaag, en worden elk jaar weer een jaar vooruit geschoven. Ze vraagt het college scherp te blijven op onze vermogenspositie. De fractie noemt zichzelf geen doemdenker, maar wijst erop dat de dreigende recessie uiteraard gevolgen zal hebben voor het vestigingsklimaat van onze lokale economie. Ook vindt de fractie dat het dividend op de Nuon-aandelen de burger ten goede moet komen middels een lagere energierekening.

Voor de volledige Algemene Beschouwingen van de fractie klik op onderstaande download

Geen resultaten gevonden

Reacties op 'ChristenUnie: Lokale overheid moet slagvaardiger'