Kernpunten verkiezingsprogramma 7 maart

maandag 23 januari 2006 22:22

VOOR ELKAAR!!!
Op dinsdag 7 maart mag u weer uw stem uitbrengen. U heeft het als inwoner van de gemeente Oldebroek op die dag voor het zeggen. Welke koers moet de gemeente varen in de periode 2006-2010? U kunt daaraan bij de gemeenteraadsverkiezingen een beslissende richting geven.
Kiezen voor de ChristenUnie, lijst 1, betekent kiezen voor raadsleden die ook in hun gemeentepolitiek gehoorzaam willen zijn aan het gezaghebbende en onfeilbare Woord van God. Dat is duidelijke, eerlijke christelijke politiek.

VOOR ELKAAR!!!

Kernpunten uit het programma van de ChristenUnie:

Economische ontwikkeling

De ChristenUnie maakt zich sterk voor de groei van werkgelegenheid. De gemeente kan economische ontwikkeling niet rechtstreeks sturen, maar wel faciliteren. Groei is voor zowel lager als hoger opgeleide mensen dé manier om uit het circuit van uitkeringen en gesubsidieerd werk te komen. Oldebroek en Wezep krijgen een nieuw winkelhart. Oldebroek investeert in recreatie en toerisme en creëert mogelijkheden voor fietsers en wandelaars. Het aantal overnachtingen in Oldebroek mag flink stijgen.
Bedrijventerrein Oude Dijk zonodig uitbreiden t.b.v. kerngebonden bedrijven.
De ChristenUnie staat een actief beleid voor om detailhandelsbedrijven in de kernen mogelijk te houden.

bereikbare dorpen

Alle dorpen moeten goed bereikbaar zijn. De fiets en het openbaar vervoer hebben onze prioriteit. Samen met de provincie zoeken naar maatregelen om verkeersveiligheid in het dorp Oldebroek te verbeteren. Bij de realisatie van het centrumplan deze problematiek erbij betrekken.
Wat ons betreft komt er een rondweg

rust en ontspanning op zondag

Een gezonde afwisseling tussen werken en ontspannen is goed voor iedereen. De zondagsrust is een duidelijk voorbeeld van een christelijke waarde die goed is voor de hele samenleving. Daarom pleit de ChristenUnie voor tegengaan van winkelopening en andere commerciële activiteiten op zondag.

groen en schoon

Het beheer van de straten en openbare plaatsen is een verantwoordelijkheid van overheid én inwoners. Als iedereen een handje meehelpt, kunnen we samen genieten van groene en schone dorpen en kernen. Wij willen dat de gemeente het goede voorbeeld geeft door vuil op te ruimen en de veroorzakers hard aan te pakken. Daaronder valt ook hondenpoep.

veilig leven

Het bieden van veiligheid aan de inwoners is een kerntaak van de overheid. Zo lezen we het in de bijbel en zo willen we het in de praktijk ook zien. Gemeente en politie moeten voldoende geld en
menskracht hebben om geweld, overlast en vernielingen te voorkomen, samen aan te pakken en zonodig de veroorzaker te bestraffen.

een huis voor iedereen

Wij geven de woningbouwcorporaties en andere marktpartijen graag de ruimte, maar het gemeentebestuur mag zich niet te ver terugtrekken. Een goed dak boven het hoofd is een eerste levensbehoefte voor iedere inwoner. Duidelijke afspraken zijn nodig, vooral over goedkope huizen en kansen voor starters en senioren. In alle kernen moeten er woningbouwprogramma´s zijn.

jonge mensen

Opvoeden is belangrijk werk, waarvoor de ouders als eerste verantwoordelijk zijn. Wij zien graag dat ouders, ook in eenoudergezinnen, veel tijd aan hun kinderen kunnen besteden. De gemeente heeft een taak in de ondersteuning en in het oplossen van uit de hand gelopen situaties.
Als afzonderlijke partners het niet alleen kunnen, wil de ChristenUnie dat de overheid zich inspant om samenwerking en afstemming te bevorderen tussen scholen en andere instellingen. Het gaat om het voorkomen of verminderen van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen en jongeren. Daarom is ook een actief en integraal jeugdbeleid noodzakelijk.

zorg aan wie het nodig heeft

‘De overheid als schild voor de zwakken.’ Het klinkt misschien wat ouderwets, maar zegt precies wat we bedoelen. Ondersteuning voor minima is hard nodig, zeker als er jonge kinderen zijn. We moeten ook zorg en onderdak bieden aan vluchtelingen en daklozen.
Bij de invoering van nieuwe wetten (b.v. de WWB en de WMO) zal de ChristenUnie zich dan ook inzetten om de zorg op een noodzakelijk niveau te houden.

sport en cultuur in de breedte

Overheid en politiek moeten niet eenzijdig de nadruk leggen op bijvoorbeeld topsport. De ChristenUnie kiest voor de breedte: sport en cultuur waarbij de actieve deelname bovenaan staat. Daar kan iedereen z’n energie en creativiteit in kwijt en er lekker van genieten.
Het beschikbaar stellen van openbare gebouwen, zoals bibliotheken, voor kunstenaars uit eigen gemeente stimuleren.

heldere financiën

Sluitende begrotingen, stevige reserves, heldere rapportages…. Het klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar dat is het helaas niet. De ChristenUnie steekt veel energie in het bewaken van de gemeentelijke financiën en is voorstander van gepaste zuinigheid. Eerst je werk afmaken en dan pas is er plaats voor iets nieuws.

dienstverlening
Een goede en adequate dienstverlening is vereist. Een dienstbare overheid zoekt zoveel mogelijk participatie van de bevolking. Een gemeentelijke organisatie zoals de ChristenUnie voor ogen heeft, is niet onberekenbaar, bureaucratisch, afstandelijk en op zichzelf gericht., maar betrouwbaar, dicht bij de mensen en dienstbaar.

landbouw en buitengebied
Landbouw en het buitengebied zijn belangrijke aspecten in onze gemeente. De gemeente dient actief in contact te blijven met de agrarische sector; het ruimtelijk ordeningsbeleid mag voor deze sector geen onnodige belemmeringen opwerpen.

respect en tolerantie
Een leefbare samenleving ontstaat niet zomaar, daar moet in geïnvesteerd worden. Dat kan een overheid niet alleen. Het gaat om goed burgerschap, verdraagzaamheid e.d.  Over verschillen, ook in levensbeschouwelijk opzicht, is gesprek nodig. Christelijke partijen vormen in onze gemeente een meerderheid omdat er veel christenen wonen. Dat geeft waardevolle perspectieven. Maar dat ontslaat niet van de plicht om in gesprek te zijn met andersdenkenden. Goed burgerschap vraagt om begrip en verdraagzaamheid.

Reacties op 'Kernpunten verkiezingsprogramma 7 maart'