Politiek: toekomstgericht luisteren

dinsdag 28 juni 2011 09:00

Burgers zijn mondig, weten wat ze willen. Internet laat ze zien wat er allemaal kan in Nederland. Soms speelt de overheid daarin een rol, als er sprake is van het plaatsen van een dakkapel, afvalverwerking, geluidsoverlast, enz. Burgers zijn behalve ‘klant’ van de overheid ook kiezer. Bij verkiezingen belonen ze een partij die iets goeds heeft gedaan, of rekenen ze af met een partij die dat naar hun mening niet heeft gedaan. Bestuurders en raadsleden hebben daar een boodschap aan.

Goed luisteren naar burgers en organisaties is voor raadsleden en wethouders een must. Dat is niet hetzelfde als de burgers naar de mond praten, wat bij populisme gebeurt. Laten we duidelijk zijn: als politici zich zouden laten leiden door wat ‘men’ wil, door de waan van de dag, dan zou ‘de straat’ regeren. Dan ontstaat het recht van de sterkste, trekt een zwakkere al gauw aan het kortste eind, kom je in een jungle, chaos. Gelukkig is het zover niet in onze gemeente. En wij blijven ervoor knokken dat ook niet te laten gebeuren. Goed dat in onze samenleving erg veel burgers mensen kiezen waarin ze vertrouwen hebben. Of  voor een programma niet omdat dat hun privé goed uitkomt, maar vooral omdat dat de toekomst van de samenleving het meest dient.

De spanning tussen belangen, tussen korte en lange termijn hebben we gevoeld bij de bezuinigingsronde. Het botst soms met wat je zelf graag zou willen. Als je mensen en organisaties niet ter wille kunt zijn vraagt dat een zorgvuldige afweging. Daarbij hebben we steun gezocht bij andere fracties, want in de raad heb je elkaar nodig. Onze grondhouding: 1. wees controleerbaar, transparant; 2. kies voor eerlijkheid, draai niet; 3. doe wat je belooft, en leg uit als dat niet lukt; 4. laat bij tegengestelde belangen vooral tellen waarmee de samenleving als geheel gediend is, en wat we voor de generatie na ons kunnen verantwoorden.

Spreek ons aan als we daarin tekort schieten.

Info: www.oldebroek.christenunie.nl  Reacties: mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

Reacties op 'Politiek: toekomstgericht luisteren'