Vervoer gevaarlijke stoffen niet via Veluwe

vrijdag 09 december 2011 14:49

Minister Schultz van Haegen wijkt af van toezegging dat vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor op termijn niet meer via de Veluwe- en Gooispoorlijn, maar vooral via de Hanzelijn zou verlopen. In een recente brief komt deze verplaatsing niet voor. Het is daarom terecht dat het college van Oldebroek en de andere Veluwse Gemeenten via het RNV daarover een bezorgde brief hebben geschreven aan de minister. De Veluweroute is veel te kwetsbaar voor dit vervoer.

De Veluwse college’s hebben er begrip voor dat reservering in het basisnet van de Veluweroute (Amersfoort – Harderwijk – Zwolle) voor het bedoelde vervoer noodzakelijk is omdat de Hanzelijn nog niet beschikbaar is. Maar zij verbazen zich erover dat in een recente brief van de minister de verplaatsing van de vervoersstromen naar de Hanzelijn ontbreekt. Zij vinden dit in strijd met eerdere gedane toezeggingen. Binnen het ministerie van deze minister bestond eerder steeds de mening dat met de komst van de Hanzelijn geen goederen meer over de Veluwelijn zouden worden vervoerd.

Het valt ook niet te rijmen met het verschil in externe veiligheidsrisico’s langs beide tracés en de geschiktheid van deze tracé’s voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De Hanzelijn is veel geschikter, omdat deze lijn geen overwegen kent, en er bij de aanleg ook veel aandacht is geschonken aan het vervoer van gevaarlijke stoffen met het oog op de veiligheid bij calamiteiten. De Veluwelijn daarentegen gaat dwars door verschillende grote kernen zoals Amersfoort en Zwolle, maar ook door diverse steden en dorpen op de Noord-Veluwe, zoals Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, ’t Harde, Wezep en Hattem.

De fractie van de ChristenUnie heeft in het verleden meermalen vragen gesteld over de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen door onze gemeente. Daarbij speelden de zogenoemde chloortreinen een belangrijke rol. Die transporten zijn weliswaar sterk afgenomen, maar de verwachting was dat de Hanzelijn de risico’s nog verder zou terugdringen. Daarom deelt de fractie de zorg van de genoemde college’s, en ziet ze uit naar het antwoord van de minister.

Reacties op 'Vervoer gevaarlijke stoffen niet via Veluwe'

Archief > 2011 > december