Een roerig jaar? (column)

maandag 22 december 2014 16:40

Als deze column verschijnt is de laatste raadsvergadering van 2014 al weer een feit. Aan het eind van een jaar overvalt je wel eens de behoefte om terug te blikken. Wat is er in het afgelopen jaar gebeurd, wat is er in die periode opgepakt en wat moet nog tot een goed einde worden gebracht in het komende jaar. In gemeenteland is er veel veranderd. Een nieuw college en een nieuwe coalitie staan sinds halverwege dit jaar aan het roer van de Gemeente Oldebroek. En dat is voor sommigen nog best wel even wennen, zowel binnen, als buiten de coalitie.  Maar je merkt dat de coalitiepartijen steeds meer op elkaar ingespeeld raken. Belangrijke besluiten rondom aanpassingen in het sociale domein konden we in goede harmonie nemen. Dat is winst voor de samenleving in de Gemeente Oldebroek. Niet de nadruk leggen op wat verschillend is, maar juist de verbinding zoeken.

Het komend jaar komen weer “oude” nieuwe onderwerpen voorbij. Ik noem er drie. Windmolens, bedrijvenpark Hattemerbroek en het zwembad. Stuk voor stuk dossiers waar risico’s aan kleven en die een grote impact (kunnen) hebben op de samenleving. Worden deze  dossiers ook de lakmoesproef voor de coalitie? De fractie van de ChristenUnie is er vast van overtuigd dat de coalitie ook deze onderwerpen zal doorstaan. Ten aanzien van de windmolens is er al in een vroeg stadium onderkend dat de partijen hier verschillend over denken. Die ruimte geven we elkaar ook.

Waar het vooral om gaat is dat we naar elkaar luisteren en respect tonen voor elkaars standpunten. Dat betekent niet dat we besluiten tot  slappe compromissen. Geenszins! Door de verschillende argumenten uit te wisselen, versterken we juist het besluitvormingsproces.

Op deze wijze willen we met elkaar werken aan de Oldebroeker samenleving, ook in het jaar 2015.

Wij wensen u gezegende kerstdagen toe en Gods onmisbare zegen voor het nieuwe jaar.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

v.l.n.r. Hans het Lam, Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Wim Boer, Berend-Jan Spijkerboer en Popke Graansma

Reacties op 'Een roerig jaar? (column)'