Raad akkoord met permanent wonen op ‘Mulligen’

portret Engbert Jan mei 2014maandag 22 december 2014 21:36

In de raadsvergadering van vorige week heeft de gemeenteraad van Oldebroek met grote meerderheid van stemmen een besluit genomen om permanent wonen op ‘Mulligen’ toe te staan. Er is besloten dat er een fonds gevormd gaat worden om de recreatiemogelijkheden in onze gemeente te verbeteren. De bewoners die er voor kiezen om permanent te (blijven) wonen moeten hiertoe een bijdrage storten in dit fonds.

Toen vorig jaar de bestemmingsplan herziening van ‘Mulligen’ op de agenda kwam hebben we ons als fractie van de ChristenUnie afgevraagd moeten we zo verder of zijn er andere mogelijkheden. We hebben daar toen een stevige discussie met elkaar over gevoerd. Kunnen we beleid dat we altijd gesteund hebben, geen permanente bewoning toestaan en handhaven, omzetten in beleid dat dit wel mogelijk maakt en kunnen we dit verantwoorden aan mensen die wel vertrokken zijn?

We kwamen tot de conclusie dat de situatie die er nu is niet wenselijk is. In het verleden is er door de gemeente te weinig aan handhaving gedaan waardoor er verwachtingen geschapen zijn. Mensen, gezinnen wonen er vaak al meer dan tien jaar. We kunnen nog jaren hard inzetten op handhaving maar het probleem zal blijven. Als het wel lukt bewoners weg te krijgen, wat krijg je er dan voor terug? Een recreatiepark is het al niet echt meer en zal het ook niet meer worden door de structuur zonder beheerder en allemaal zelfstandige woningen. Landelijke regelgeving maakt het mogelijk hier een oplossing voor te vinden. Steeds meer gemeenten kiezen voor een structurele oplossing voor dergelijke parken. Al dit soort overwegingen vragen om een heroriëntatie. Maar ben je als politiek bereid zo’n stap te maken en een oplossing voor de toekomst te creëren of wil je vast houden aan het beleid wat we altijd gesteund hebben? Consistent beleid heet dat dan maar alleen maar vast houden omdat we dat altijd gedaan hebben maakt star.

Tijden veranderen, inzichten veranderen, regelgeving verandert. Als fractie van de ChristenUnie willen we daar in mee gaan, we willen oplossings- en toekomstgericht denken.  Daarom hebben we vorig jaar alle fracties benaderd en gevraagd hoe ze hier in staan. Dit heeft er toe geleid dat de fracties van SGP, CDA, ABO en ChristenUnie een brief aan het college hebben gestuurd met de vraag de mogelijkheden van permanente bewoning te onderzoeken.

Wat voor ons steeds een belangrijke voorwaarde is geweest dat er een mogelijkheid gevonden zou worden in het betalen van een compensatie voor de waardevermeerdering die ontstaat bij het toestaan van permanente bewoning.  Door er voor te kiezen dat de recreatiewoning permanent mag worden bewoond geeft dat een waardevermeerdering. Ook zijn er voormalige bewoners die onder druk van handhaving vertrokken zijn waar we ook recht aan willen doen. Nu is het wettelijk niet mogelijk om waardestijging van grond door planologische besluiten af te romen. Wel is het mogelijk gebleken een financiële bijdrage te vragen voor een ruimtelijke ontwikkeling op basis van een structuurvisie. In deze situatie waar er sprake zal zijn van een formele afnamen van het aantal vakantiewoningen is het mogelijk een fonds op te richten die als doel heeft de recreatie- en toeristische mogelijkheden in onze gemeente te verbeteren. Een win-win situatie een oplossing voor dossier ‘Mulligen’ en geld- subsidies beschikbaar voor een sector welke we allemaal erg belangrijk vinden maar waar we eigenlijk geen geld voor hebben. Deze concept structuurvisie was onderwerp van gesprek in is voor dit doel vast gesteld.

Blijft over de hoogte van het te betalen bedrag. Hoewel het bedrag altijd arbitrair is vinden we het wel belangrijk dat het een goede afspiegeling is tussen de waardevermeerdering en wat haalbaar en betaalbaar is. Er is een formule bedacht met een basis bedrag van € 10.000,= en een prijs per m² perceeloppervlakte met een staffeling waar de eerste meters duurder zijn dan de laatste. Wat er op neer komt dat er een bedrag tussen € 19.000,= en € 25.000,= betaald moet worden als men er voor kiest om de toevoeging “permanent wonen toegestaan” wil laten opnemen in het nog te maken bestemmingsplan. Dit is uiteraard niet verplicht, diegene die er voor kiest de woning als recreatiewoning te blijven gebruiken mag dit doen maar daar zal dan wel streng op gecontroleerd worden en ook gehandhaafd. Er zijn nog een aantal solitair gelegen vakantiewoningen in onze gemeente die veelal ook permanent bewoond worden, er is besloten deze ook onder dezelfde voorwaarden mee te nemen.

Een grote meerderheid van de raad van 16 tegen 2 kon in stemmen met dit voorstel, alleen de fracties van PvdA en VVD konden deze stap niet maken en stemden tegen. Als fractie van de ChristenUnie zijn we blij dat dit langlopende dossier eindelijk gesloten kan worden en hopen dat dit rust geeft voor bewoners op ‘Mulligen’ maar ook minder werk voor de afdeling handhaving en dus minder kosten voor de gemeente.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Raad akkoord met permanent wonen op ‘Mulligen’'