Ruimte voor iedereen om te wonen, te werken, te reizen en te recreëren

samen+recht+doen.pngzaterdag 25 maart 2023 08:57

Met de huidige thema’s lijkt ruimte voor iedereen soms wel erg lastig te zijn. Iedereen heeft ruimte nodig en lijkt het voor zichzelf te willen houden. Dit zien we ook terug in onze debatten.

Afgelopen jaar werden we weer gecontroleerd met nieuwe stikstof uitspraken en doelstellingen die door Den Haag worden opgesteld. Zoals iedereen heeft gemerkt heeft dit geleidt tot grote protesten, ook vanuit de boeren in Oldebroek.

In juni hebben wij als ChristenUnie Oldebroek ook aangegeven dat voor het stikstof-probleem niet alleen naar de boeren gekeken kan worden, maar dat er eerst een gezamenlijke aanpak moet komen voor alle sectoren. We zijn met diverse boeren in gesprek gegaan over de zorgen die er leven (lees meer). Dit zijn waardevolle gesprekken die laten zien waar de zorgen liggen. Voor ons als fractie heeft dit tot gevolg gehad dat we samen met enkele fracties uit de buurgemeenten in gesprek zijn geweest met de Tweede kamer fractie om onze zorgen kenbaar te maken. Maar ook hebben we een bijeenkomst georganiseerd waar we in gesprek konden met de Statenfractie van de ChristenUnie.  Duidelijk kwam hier naar voren dat gedwongen uitkoop in de Gelderse aanpak niet nodig is en dat stikstofrechten die vrijkomen wel terecht moeten komen in deze regio en niet afgekocht moeten worden voor Bijvoorbeeld Vliegveld Lelystad of het aanleggen van wegen door Rijkswaterstaat.

In 2022 hebben we ook het Programma Vitaal Platteland Oldebroek vastgesteld. Dat nieuwe beleid is hard nodig omdat er veel uitdagingen op ons afkomen in ons buitengebied. Het buitengebied staat onder druk. Er is een stikstofcrisis, er is een woningcrisis, we willen de natuur behouden, we willen een plek voor onze industrie er zijn duurzame maatregelen nodig. Allemaal opgaven die spelen in ons buitengebied en de ruimte is beperkt.

Begin 2023 is er een Raamovereenkomst prestatieafspraken 2023-2028 met woningbouwcorporaties - ChristenUnie Oldebroek afgesloten.  Deze raamovereenkomst heeft als belangrijke doelstelling om iedereen een passende woning te geven, de doorstroom naar de juiste woning te bevorderen en mensen een duurzame woning te geven. Als ChristenUnie vinden we dit belangrijk thema’s, want iedereen verdiend toch een warm en fijn thuis.  Lees meer hierover in onze bijdrage.

Er worden gelukkig niet alleen visies en programma’s gemaakt. Naast het inzetten op meer woningbouw voor de komende jaren wordt ook ingezet op de mogelijkheden voor versneld wonen. Hiermee willen we zorgen dat er ook op de korte termijn extra woningen beschikbaar komen. Het college is eerst “on tour” geweest in de ze woonkernen van onze gemeente om in gesprekken met inwoners ideeën op te halen om versneld woonruimte te realiseren. Daarna is er door  het college een opiniërende nota voorgelegd, waarin een vijftal sporen zijn beschreven om dat doel te bereiken. Het onderzoeken van extra woonruimte op (boeren)erven, huisvesting d.m.v. tijdelijke woningen, ondersteunen van starters, het bevorderen van doorstroming in het woningbestand en het waar mogelijk vereenvoudigen van procedures. De ChristenUnie fractie kan zich zeker vinden in deze versnelling en pleit er dan ook voor om volop in te zetten op alle vijf sporen.

Zo is recentelijk bijvoorbeeld ook het Bestemmingsplan Buurskamp vastgesteld en is de visie woningbouw Nooreinde vastgesteld.

Ook hebben we afgelopen jaar gekeken naar de mogelijkheid voor een verplaatsing van WHC en het realiseren van nieuwbouw op de oude locatie. Voor het onderzoek heeft de raad kaders meegegeven aan het college. Het haalbaarheidsonderzoek heeft de nodige informatie opgeleverd. Maar geeft helaas onvoldoende grond om door te gaan. Mocht WHC wel groen licht geven en een substantiële bijdrage leveren en de projectontwikkelaar bereid is bindende afspraken te maken en ook de marktconforme prijs te betalen dan past het mogelijk nog binnen de bestaande kaders.  Als ChristenUnie hebben we het college wel gevraagd om te kijken hoe we nu verder kunnen gaan en om ons hierover te informeren. De bal ligt wat ons betreft wel bij de initiatiefnemers om met concrete haalbare plannen te komen.